زنجبیل و لاغری؛ نحوه مصرف زنجبیل واسه چربی سوزی چیجوریه؟ 

 

زنجبیل ریشه ایه که طعمی سریع و حالتی ترد داره. فواید زنجبیل واسه سلامتی بسیاره. یکی از فواید زنجبیل، توانایی اش در کاهش وزن و از بین بردن چربیای دور شکمه. این مقاله رو بخونین تا بیشتر با رابطه زنجبیل و لاغری آشنا شید.

 

تحقیقات درباره رابطه زنجبیل و لاغری چه میگن؟

طبق آیورودا (یه جور علم باستانی در هندوستان که در اون از گیاهان طبی، ماساژ و یوگا واسه سلامتی و درمون بیماران استفاده می شه) مصرف ریشه ی زنجبیل می تونه به کنترل وزن کمک کنه و تحقیقات هم این ویژگی زنجبیل رو تأیید کردن.

در مطالعه ای که نتیجه اون در سال ۲۰۱۴ در مجله علم غذا و کشاورزی به چاپ رسید، دسته ای از موشا که اضافه وزن داشتن، مورد آزمایش قرار گرفتن. به این موشا به مدت ۳۰ روز مکمل جینجرول (ترکیبی که در زنجبیل پیدا می شه) داده شد و اونا تونستن پس از این مدت وزن شون رو کاهش بدن. سطح قند خون و لپتین در این موشا تقریبا کاهش پیدا کرده بود. لپتین ترکیبیه که در احساس سیری پس از صرف وعده غذایی مؤثره و می تونه در لاغری نقش مثبتی داشته باشه.

محققان نتیجه گرفتن زنجبیل می تونه مانع چاقی به دلیل رژیمای غذایی پر از چربی شه و میشه از زنجبیل به عنوان مکملی واسه درمون چاقی استفاده کرد.

طبق تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۳ در مجله پزشکی و دارویی اروپا منتشر شد، اثر زنجبیل بر لاغری با داروی لاغری ارلیستات برابر بود. زنجبیل از راه بالا بردن کلسترول مفید خون (HDL) در کاهش سطح کلسترول خون اثر زیادی داره. با قدرتی که زنجبیل بر احساس سیری و هضم مناسب غذا داره، نقشش در کاهش وزن تعجب آور نیس.

زنجبیل چیجوری با چربی دور شکم مقابله می کنه؟

زنجبیل و لاغری؛ نحوه مصرف زنجبیل واسه چربی سوزی چیجوریه؟  آموزشی

زنجبیل جدا از اینکه نقشش در کاهش وزن، به آب کردن شکم و پهلو هم کمک می کنه. اگه می خواید شکم شش تکه داشته باشین، زنجبیل می تونه به شما کمک کنه و بر عوامل ایجاد چربی دور شکم اثر بزاره. این عوامل می تونه شامل پرخوری، تغییرات هورمونی و کمبود انرژی واسه انجام تمرینات ورزشی باشه.

زنجبیل باعث احساس سیری در شما می شه و به لطف این ویژگی زنجبیل، کمتر واسه پرخوری وسوسه میشید. زنجبیل به عنوان یک ماده طبیعی کاهش اشتها، در کاهش وزن به شما کمک می کنه. زنجبیل تقریبا بدون کالریه و می تونه به طور تازه یا به همراه غذا و نوشیدنیا مصرف شه.

تغییرات هورمونی و استرس طولانی می تونه باعث افزایش سطح هورمون کورتیزول در خون شه. نتیجه این خروج دستگاه ایمنی و سوخت وساز بدن از حالت تعادله. افزایش سطح کورتیزول خون می تونه به افزایش وزن منتهی شه و آب کردن چربی شکم و پهلو رو سخت تر کنه. طبق مقاله ای که در بولتن بیولوژیکی و دارویی در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید، زنجبیل می تونه تولید کورتیزول رو سرکوب کنه.

مصرف زنجبیل می تونه به بازگشت تعادل به بدن تون کمک کنه و باعث شه راحت تر وزن تون رو کاهش بدین. طعم تیز و منحصربه فرد زنجبیل می تونه به طور طبیعی انرژی تون رو از دید جسمی و روانی افزایش بده.

زنجبیل سوخت وسازتان رو افزایش می ده

طبق مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد زنجبیل در کنار خاصیت سیرکنندگی خود، خاصیت گرمازایی هم داره. غذاهای گرمازا با افزایش دمای بدن به افزایش سوخت وساز و کالری سوزی کمک می کنن.

International Journal of Obesity یادآور شده که مصرف غذاهایی که خاصیت گرمازایی دارن، می تونه وسیله پنهون ای واسه کاهش وزن باشه. این غذاها باعث افزایش مصرف انرژی و اکسیداسیون چربی می شن و در راه کاهش وزن مانع کاهش سرعت سوخت وساز می شن. در این مطالعه فرق صبحانه ی شامل یک نوشیدنی زنجبیل (۲ گرم پودر زنجبیل حل شده در آب داغ) با صبحانه ای بدون اون و تأثیرش بر مصرف انرژی و احساس سیری در مردانی که اضافه وزن داشتن، بررسی شد.

تحقیقات نشون دهنده اثر دهن باز کن زنجبیل در گرما زاییه و شرکت کنندگانی که نوشیدنی شامل زنجبیل مصرف کرده بودن، کمتر احساس گرسنگی می کردن، درنتیجه غذای مصرفی شون کاهش پیدا کرده بود. این نتایج نشون دهنده اثر پنهون ی زنجبیل در لاغریه.

نحوه ی مصرف زنجبیل واسه کاهش وزن

زنجبیل و لاغری؛ نحوه مصرف زنجبیل واسه چربی سوزی چیجوریه؟  آموزشی

اگه می خواید از اثرات شگفت انگیز زنجبیل واسه کاهش وزن بهره مند شید، می تونین زنجبیل رو به روشای زیر استفاده کنین.

  • پیش از غذا خوردن یک تکه ی نازک زنجبیل بجوید. این کار به تنظیم سوخت وساز، تحریک هضم غذا، کاهش سطح کورتیزول و افزایش انرژی کمک می کنه.
  • تکه ی کوچیکی زنجبیل رو رنده و با کمی آب لیمو ترش و نمک ترکیب کنین. قبل از وعدهای غذایی کمی از این ترکیب رو استفاده کنین. این کار باعث کنترل اشتهای شما می شه و به هضم غذا کمک می کنه. جدا از اینکه اون از خواص لیمو ترش هم بهره مند میشید.
  • زنجبیل یکی از ادویهای مناسب واسه لاغریه. هر زمانی که خواستین مصرف زنجبیل تون رو زیاد کنین، می تونین از اون به عنوان یک طعم دهنده در غذاهایتان استفاده کنین. پختن زنجبیل به مدت کوتاه و در حدود ۶ دقیقه می تونه فواید اونو واسه سلامتی افزایش بده. خوشبختانه زنجبیل طعم باحالی داره و احتیاجی نیس طعم اونو در غذاتون مخفی کنین.
  • زنجبیل تازه رو برش بدین و در شکلای مختلف غذاها، سوپا و سُسا بریزین. این کار طعم سریع و خوبی به غذاتون می ده و در کنار اون به حفظ سلامتی تون هم کمک می کنه. بهترین زمان واسه اضافه کردن زنجبیل به غذا، مراحل انتهایی پخته. اگه زنجبیل خیلی زود به غذا اضافه شه، در اثر مراحل پخت مقداری از جینجرول خود رو از دست می ده. پختن زنجبیل به مدت چند دقیقه باعث می شه آنتی اکسیدانای موجود در زنجبیل آزاد شن.
  • یک راه خوب دیگر واسه افزایش مصرف زنجبیل در زندگی روزمره ، درست کردن چای لیموترش و زنجبیله. نوشیدن دو یا سه وعده از این چای در روز می تونه زنجبیل دریافتی تون رو افزایش بده. درضمن درست کردن این نوشیدنی آسونه و طعم خوبی هم داره. لیموترش هم می تونه به کاهش وزن کمک کنه. واسه تهیه ی چای لیموترش و زنجبیل می تونین ۵ سانتی متر ریشه ی زنجبیل رو با یک لیتر آب، ۳۰ میلی لیتر لیمو ترش و ۵ میلی لیتر عسل مخلوط کنین. واسه درست کردن این نوشیدنی، زنجبیل رو با آب جوش به مدت ۵ دقیقه مخلوط کنین و درپوشی روی اون قرار بدین. پس از خنک شدن ترکیب حاصل، عسل و لیمو رو اضافه کنین و از خواص عسل و لیمو هم بهره ببرین. می تونین به جای آب جوش از چای سبز واسه تهیه ی این نوشیدنی استفاده کنین.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سه روش مطمئن واسه ایجاد انگیزه در تیم فروش 

با مصرف زنجبیل چقدر وزن کم می کنیم؟

زنجبیل و لاغری؛ نحوه مصرف زنجبیل واسه چربی سوزی چیجوریه؟  آموزشی

مصرف زنجبیل نمیتونه به سرعت وزن تون رو کاهش بده. اثرات مصرف زنجبیل آهسته و تدریجیه. عجول نباشید و کمی صبر کنین تا از اثرات زنجبیل بهره مند شید. بعضی وقتا از دست دادن حتی پانصد گرم در ماه هم می تونه موفقیت بزرگی باشه.

باید به یاد داشته باشین که روند کاهش وزن تون جدا از اینکه زنجبیل به موارد دیگری مثل ورزش، تغذیه، استرس و عوامل وراثتی هم وابسته. واسه بهره مندی بهتر از فواید زنجبیل باید بقیه روشای کاهش وزن رو هم به کار ببندید تا زودتر به نتیجه دلخواه تون برسین.

چیجوری روند کاهش وزن رو سرعت ببخشیم؟

در قدم اول مصرف چربیای ناسالم، غذاهای فرآوری شده، فست فودها، شکر و قند رو متوقف کنین. با مصرف مواد غذایی زیر می تونین با سرعت بیشتری وزن تون رو کاهش بدین. بعضی مواد غذایی می تونن به شما در کاهش وزن کمک کنن. روغن نارگیل، زیره، سرکه سیب، لیمو ترش و آب اون، چای سبز، عسل و دارچین و بعضی از ادویها در روند کاهش وزن تاثیردارن.

کارای زیر هم می تونن به شما در کاهش وزن کمک کنن.

  • جنب و جوش داشته باشین. با ۴ یا ۵ وعده تمرین ورزشی ملایم در هفته می تونین سوخت و ساز بدن تون رو زیاد کنین. اگه واسه انجام تمرینات ورزشی زمان کافی در اختیار ندارین، ۲۰ تا ۴۰ دقیقه پیاده روی در روز هم می تونه اثرات زیادی در سلامتی و تناسب اندام تون داشته باشه.
  • تمرینات تناوبی (اینتروال) بکنین. در این روش تمرینات ورزشی، تمرینات پُرفشار و کم فشار به تناوب انجام می شن. طبق تحقیقات این روش از تمرینات ورزشی سرعت سوزاندن چربیا رو می تونه تا ۳۶ درصد افزایش بده.

زنجبیل جدا از اینکه کاهش وزن، به درمون نا آرومی، کاهش حالت تهوع، بهبود گوارش و نابودی سلولای سرطانی کمک می کنه. با درست کردن چای زنجبیل می تونین بدن خود رو سم زدایی و با خیلی از امراض جنگ کنین.

پودر زنجبیل رو میشه ماه ها نگهداری کرد. بهترین شرایط واسه نگهداری پودر زنجبیل قرار دادن اون در ظرف شیشه ای سر بسته و در مکانی تاریک و خنکه. ریشه ی زنجبیل تازه رو میشه تا سه هفته در یخچال نگهداری کرد. میشه ریشه ی زنجبیل رو به مدت ۶ ماه در فریزر نگهداری و در مواقع موردنیاز مصرف کرد.

بیشتر افراد می تونن از فواید زنجبیل بهره مند شن، اما زنجبیل گزینه مناسبی واسه همه افراد نیس. ممکنه زنجبیل با بعضی داروها تداخل داشته باشه و تأثیراتی منفی بر سلامت افراد بزاره.



 


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید