زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد 

 

زودرنجی احساسیه که همه ما در زندگی به یه جور اونو تجربه کردیم. اما هر کدوم از ما چقدر اجازه میدیم این حس بر روابط مون با دور و بریا اثر بزاره؟ زودرنجی سطوح مختلفی داره و به نسبت عکس العملی که ما پس ی ناراحتی از یک موضوع بروز میدیم، متغیره. زودرنجی احساسات ما رو آلوده و ایجاد وخوی ما رو خراب می کنه و موج منفی و شرایط استرس زایی رو در محل کار، خونه و خونواده و به طورکلی محیط دور پخش می کنه که بر بقیه هم اثر ناجوری می ذاره.

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

با این مقاله از «چه جوری» همراه ما باشین تا درباره زودرنجی و درمون اون بیشتر با هم صحبت کنیم.

زودرنجی ما رو به مزر تحریک پذیری میرسونه. بدخلق، ترش رو و تندمزاج میشیم، آستانه ی تحمل مون پایین میاد و ممکنه حتی با یک سرماخوردگی جزئی هم از پا بیفتیم. واکنش هامون به شکلای مختلف رفتارها و اتفاقات تحریک کننده، تهاجمی تر شده و باعث عکس العملای یهویی و بد می شه. بی معطلی دور و بریا مون رو مقصر میدونیم و با رفتارمون اونا رو هم ناراحت می کنیم. یک رئیس زودرنج رو تصور کنین؛ شرایط و احوال دفتر و محل کارش دیدنیه! تصور کنین فضای کار این چنینی چقدر می تونه آزاردهنده و فرسایشی باشه. به مادر و پدر زودرنجی فکر کنین که با ناراحتیای به دلیل زودرنجی خود و اتفاقات بیرون از خونه، با ایجاد وخوی بد از سر کار برمی گردند؛ می تونین تصور کنین این دو نفر چیجوری با هم برخورد می کنن و فرزندان شون چه اوضاعی رو تحمل می کنن. بچه های بی گناه مجبورند به اتاقا و خلوت خودشون پناه ببرن تا دور و بر این پدر و مادر زودرنج و عصبی نباشن.

زودرنجی واسه فردی که این احساس رو تجربه می کنه درمون نشدنی به نظر می رسه. چون زمانی که فرد در این وضعیت قرار میگیره، فعالیت هورمونای استرس زا شدت پیدا میکنه و اون برخلاف میل خود دچار حالت تهاجمیه و ذهن نا آرومی داره.

۱. منبع ناراحتی رو کشف کنین

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

بهترین راه کاهش زودرنجی کشف منبع ناراحتی شما و چگونگی کارکرد اینه. اینکه بدونین دقیقا چی و از چه طریقی باعث ناراحتی شما شده در متعادل شدن احساسات تون خیلی مؤثره. باید بفمهید اولین بار کی این موضوع شما رو رنجانده و فکر کنین واسه از بین بردن اون باید چیکار بکنین. به یاد داشته باشین خیلی از مسائلی که پیچیده به نظر می رسن و باعث عکس العملای شدید از طرف شما می شن موضوعات پیچیده ای نیستن، پس سخت نگیرید. اگه منبع مشکل رو پیدا کنین همه چیز ساده تر میشه.

۲. مصرف کافئین رو کم کنین

یک بار با یکی از دوستانم که با زودرنجی مشکل داشت در یک کافی شاپ قرار ملاقات داشتم. اون منبع اصلی مشکل یعنی قهوه ی موکایی رو که هر یک ساعت یک بار می خوره ترک کرده بود و واقعا حالش خیلی بهتر شده بود. از اونجا که مصرف روزانه بیشتر از حد کافئین منبع افزایش و ادامه تحریک پذیری خیلی از افراده، بهتره واسه مقابله با زودرنجی مصرف این محرک رو کاهش بدین.

۳. قبول کنین معمولا مسائل بی اهمیت ما رو ناراحت می کنن

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

بیشتر ما فکر می کنیم باید از چیزایی که ما رو می رنجانند فاصله بگیریم. اما در واقعیت حتی اگه واقعا اتفاق بیفته اصلا دلیلی نداره این چیزها ما رو ناراحت کنن. چون این مسائل اون قدر بی اهمیت هستن که نباید باعث ناراحتی ما بشن. مثلا یک فرد اهل رقابت ممکنه در یک کل کل لفظی با دوستانش کم بیاره، اما فقط یک شخص زودرنج ممکنه در اینجور زمانی عکس العملای عجیب و غریب از خود نشون بده وگرنه همه میدونن مسئله خیلی پیش پاافتاده تر از اینه که چند دوست رو به جون هم بندازه. با خودتون درباره چیزی که آزارتان می ده صادق باشین. خیلی راحت میشه فهمید بیشتر اوقات چیزایی باعث ناراحتی و ناراحتی ما می شن که به اندازه کافی تحریک کننده نیستن.

۴. با خودتون مهربون باشین

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

مهربانی با خودتون راه قدرتمندی واسه آروم کردن احساسات شدید شماس. با خودتون صادق باشین، قبول کنین زودرنجید و قبول کنین زودرنجی ویژگی ناخوشایندیه. حالا تصور کنین شخصی که واقعا براش مهم هستین شما رو در آغوش گرفته. این شخص می تونه خود شما باشه. حالا حتما آروم تر هستین. وقتی حس کردین دیگر از اون احساس بد زودرنجی و ناراحتی شدید خبری نیس، با مهربانی همه چیز رو بازبینی و بررسی کنین، چی شما رو ناراحت کرده و واقعا این موضوع ارزش ناراحتی و به هم ریختگی شما رو داره؟!

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سفته چیه؛ آشنایی با شرایط ارسال و امتیازات داشتن اون 

۵. دیدِ خود رو وسیع تر کنین

معمولا وقتی می رنجیم یا بهتره بگم وقتی دچار زودرنجی میشیم، اون مسئله و اتفاق آزاردهنده یا خیلی کوچکه یا اون قدرها هم بزرگ و مهم نیس و حتی اگه موضوع خیلی مهمی هم باشه هیچکی دوست نداره تا چند روز یا حتی هفته ها از اون رنجیده خاطر باشه و این حس بد رو به مدت طولانی تجربه کنه. پس وقتی از چیزی می رنجید، چند دقیقه تأمل کنین و به چیزایی فکر کنین که از وجود اونا در زندگی تون سپاس گزار هستین. دوستان تون، خونواده، سلامتی و همه چیزای خوبی که دارین. سعی کنین چشم انداز عمیق تری از چیزی که ناراحت تون کرده و چیزایی که خوشحال تون می کنه و دوست شون دارین به دست بیارین. از مادرتان رنجیده اید؟ هرکاری هم که کرده باشه وجودش از کاری که کرده یا حرفی که زده و شما رو رنجانده باارزش تره. اگه این جور عمل کنین، چیزی که شما رو رنجاندهه کم اهمیت تر می شه و دیگر اون اونقدر به چشم تون نمیاد. البته این لازمه اینه که بتونین هنگام زودرنجی خودتون رو کنترل کنین و آروم باشین. اگه فکر می کنین زمانی که دچار ناراحتی میشید اون قدر بی قرار هستین که نمی تونین افکارتان رو نظم بدین پیشنهاد می کنم مورد بعدی رو از دست ندین.

۶. خود رو از شر انرژیای منفی خلاص کنین

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

از اونجا که زودرنجی تحریک پذیری فرد رو افزایش می ده، ناخودآگاه باعث می شه بخوایم با همه چیز و همه کس بجنگیم و دعوا کنیم. شاید فاصله گرفتن از فضایی که باعث ناراحتی شده و رفتن به پیاده روی یا دویدن در این مواقع می تونه ایده ی خوبی باشه چون هیجانات رو تخلیه می کنه و عصبانیت رو کم می کنه. اگه در شرایطی نیستین که بتونین پیاده روی کنین یا بدوید، می تونین مثلا با مشت زدن به چیزی یا فریاد زدن با صدای بلند، انرژی ناراحت کننده ی داخلی تون رو بیرون بریزین و مطمئن باشین که تخلیه ی انرژی منفی حال تون رو بهتر می کنن. دوستان عزیزم تنفس هوای تازه هنگام پیاده روی و دویدن واسه آروم شدن معجزه می کنه. کسائی هم که ورزش نمی کنن می تونن کارایی بکننن که واسه ذهن نتایجی مثل ورزش کردن داشته باشه.

۷. زمانی واسه آرامش و تنهایی در برنامه روزانه تون بذارین

زودرنجی و علاج اون با ۷ راه حلی که روابط تون رو بهبود می بخشد  آموزشی

یافتن محلی واسه تنهایی و آرامش شما رو از عوامل متشنج و شلوغ دور که تحریک پذیری شما رو افزایش می ده دور می کنه. دوستان عزیزم اگه از زاویه ای دیگر به موضوع نگاه کنیم، زودرنجی می تونه هشداری باشه مبنی بر اینکه ذهن تون به زنگ تفریح نیاز داره. پس باید به فکرتون استراحت بدین. موسیقی ، یوگا تمرین کنین و به مدیتیشن بدین. هزاران هزار راه دیگر هست که خودتون بهتر از هر کسی میدونید و می تونین واسه آرامش خودتون به اونا پناه ببرین، پس انجام شون بدین. وقتی کاری رو انجام دادین که آروم تون کرد یک نفس عمیق بکشین و واسه برگشتن به محیط زندگی تون آماده شید. مطمئن باشین اگه همیشه وقتی واسه خودتون بذارین و با خودتون خلوت کنین تا به آرامش برسین، دفعه ی بعد که در شرایط ناراحت کننده ای قرار گرفتید دیگر دچار زودرنجی و تحریک پذیری نخواهید شد.

دوستان عزیزم زودرنجی هم مثل خیلی از تجربیات دیگر مثل طردشدن، شکست، تنهایی و از دست دادن قابل درمانه فقط باید اول مشکل رو قبول کنین و بعد اون قدر روی ذهن تون کار کنین تا تغییر رو به روشنی حس کنین و به نتیجه مطلوب برسین.

منبع : psychologytoday

در هر گفتگو ای جواب بله بگیرین، گفتگو بر سر حقوق بیشتر، معاملات بزرگ و حتی یک کار روزمره


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید