سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟ 

 

وقتی حرف از سئو (SEO: بهینه سازی واسه موتورهای جستجو) و بازاریابی محتوایی پیش میاد، افراد همیشه تمایل دارن که یکی از این دو رو مهم تر بشمارند. بیشتر فعالان بی تجربه مشاغل آنلاین فکر می کنن سئو اون چیزیه که واسه موفقیت سایت شون ضرورت داره و بازاریابی محتوایی رو مثل راهبردی می بینن که تنها برندهای قوی و بزرگ، ظرفیت و تخصص کسب ارزش از اونو دارن.

من که با این فکر موافق نیستم.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

سئوی بدون بازاریابی محتوایی: نگرشی منسوخ

من به عنوان فردی که همیشه با همه جور کارآفرین متفاوت در رابطه هستم، در وضعیتی گرفتار شده ام که مجبورم مرتبا در مورد اهمیت بالای بازاریابی محتوایی واسه سئو توضیح و توضیح بدهم. همین دیروز،با شخصی طرف بودم که مالک یک شرکت آینده دار در مورد ی ساخت و ساز بود و مثل این حرفا می زد که «نخیر، ما به از این نوع بازاریابیا احتیاجی نداریم. محصول ما وسوسه برانگیز نیس، ما نمی تونیم سایتای مون رو به جایی تبدیل کنیم که مردم بیان و مقاله و مطلب بخونن. مخاطب هدف ما علاقه ای به خوندن در مورد نحوه ی ساختمان سازی نداره. کاری که ما باید بکنیم تا بیشترین استفاده رو از فرصتای بازاریابی دیجیتالی ببریم اینه که صفحات جذاب و گیرایی رو درست کنیم و کلیدواژهای رقابتی و در رابطه ارائه کنیم.»

این نگاه بدترین نگاه به کل ایده ی اضافه کردن بازاریابی محتوایی به ترکیب بازاریابی الان تونه. موافق نیستین؟ اگه مجموعه کلیدواژهای تون میزان زیادی جستجو پشت خود دارن، پس این می ­تواند فرصتی فوق ­العاده جهت ایجاد محتوای پرکشش واسه برندتون باشه که به شکل خودکار سئوی شما رو هم پیشرفت میده.

اگه سئو رو به چشم زبانی فنی میدونید که موتورهای جستجو اونو می فهمن، پس بازاریابی محتوایی رو هم به عنوان زبانی واسه صحبت با آدمایی بشناسین که از Google ،Bing یا DuckDuckGo استفاده می کنن تا نتیجه جستجوی خود رو بیابند.

محتوا ستون فقرات اینترنته

مهم نیس در چه صنعتی فعالیت می کنین یا اون صنعت چقدر «خسته کننده» یا خوشاینده، چون هرچه باشه بازم گوشتی روی این استخوانای سفید پیدا می شه که بشه اونو در اجاق بازاریابی محتوایی کباب کرد. تنها کار لازم اینه که از چشم انداز صحیحی به کل قضیه نگاه کنین.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

البته من هم موافقم که بیشتر افراد هیچ علاقه ای به میخ، بتون و سازه های چوبی ندارن، اما چیزی که واسه اونا واقعا مهمه، کل ایده ­ی تملک خونه ی آرزوهای شونه. خونه تنها توده ای از آجر و سیمان و یا جایی که وسایل تون رو اونجا می ذارین نیس. خونه می تونه نمادی از کمال و خوشبختی باشه. خونه می تونه محلی باشه که اعضای خونواده دور هم جمع می شن، رشد می کنن، یاد می گیرن که چه جوری اهداف و دستاوردهای خود رو با همدیگه سهیم شن و هر روز، هر هفته و هر ماه در اون دوست داشتنی ترین­ و ماندگارترین خاطرات شون شکل میگیره. خونه می تونه همه چیز و هیچی باشه، این دیگر به نحوه ی نگاه شما بستگی داره. همون­طور که یه مدت پیش داگلاس آدامز گفته بود: «ویلای ساحلی تنها یک ملک نیس، بلکه یک حس و حاله.»

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

ایده­ ی کلی بازاریابی محتوایی در تولید ارزش افزوده ایه که روی اجناس و خدمات تون ایجاد می کنین. پس به یاد داشته باشین، با اطمینان میشه گفت که توضیحِ مراحل ساختنِ خونه قرار نیس به شما درآمد جدیدی بده یا پول پرداختی مشتری باشه، بلکه به مشتریان­ داستانایی از موفقیت عرضه می کنه که خوشبختی و ارزش جدیدی رو در معامله با شما تجربه می کنن و احتمال زاد هم اینجور هستش.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

مشتری رو داستانا جذب می کنن، نه آمار و ارقام

واقعیت اینه که افراد عاشق داستان هستن و از اون سیر نمی شن. تحقیقات آنلاین بیشماری هست که با اطمینان ادعا می کنن از هر ۱۰ نفر، ۸ نفر به احتمال بسیار قوی تر در مقایسه با پشت سر هم اعداد، می تونن داستانا رو به یاد بیارن.

به نظر من هم این درسته. اگه بلاگ من رو خونده باشین، پس با تحقیق «اثر قربونی شناسایی ­پذیر» آشنا هستین. اگه اینجور نیس، خلاصه­ ی اون نوشتار به توضیح زیره:

تعدادی از دانشجویان دانشگاه کارنِگی ملون (Carnegie Mellon) این نظریه رو به آزمون گذاشتن و ثابت کردن اون دسته از برنامه بشردوستانه ی «کودکان رو نجات بدین» که با داستانی در مورد دختربچه ی گرسنه ای به نام روکیا همراه بودن، کمکای مالی خیلی بیشتری رو نسبت به تبلیغاتی جذب می کردن که تنها عدد هرساله ی کودکان جون باخته از گرسنگی رو نشون می دادن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   زندگی آوارشده 

جالبه نه؟ اگه می خواید پیام قدرتمندی به گروه خاصی از افراد برسونین، باید به کلمات خود صورت یا بدنی بدین و یا اینکه ایده ای رو ارائه کنین که رو راست احساسات حقیقی افراد رو برانگیزاند. اعداد و ارقام اینجور فایده ­ای ندارن، اما این کار از صورتا خوب بر می ­آید.

همونطور که پیش از اینم گفتم، سرمایه گذاری در بازاریابی محتوایی واقعا جواب می ده. کافیه کمی بهش فکر کنین، متوجه میشید که واسه گرفتن لینکای با کیفیت راهی بهتر از تولید محتوا نیس.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

داشتن یک روش بازاریابی محتوایی عالی و هوشمندانه به شما و برندتون کمک می کنه تا صدای خاص خود رو داشته باشین، ترافیک هوشمند بسازین و اعتبار پیدا کنین و احترام بازیگران اصلی بازارتان رو نسبت به خود جلب کنین و به هزار شکل مختلف جذابیتایی واسه خرید مشتریان بسازین، اونم بدون اینکه حتی یکی از اعضای تیم فروش تون هرگونه تماسی با مشتری داشته باشه. گرچه این همه امتیازات به نظر فوق العاده بین، مهم ترین امتیاز اضافه کردن بازاریابی محتوایی به ترکیب بازاریابی الان تون مستقیما به توانایی اون در ایجاد حجم بی پایانی از لینکای داخلی و خارجی به سایت تون مربوط می شه.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

لینک سازی همیشه هدف شماره یک همه­ ی راهبردهای سئو بوده، هست و هستش. گرچه راه های خوب دیگری هم واسه رسیدن به رتبه بندی بالاتر و لینکای مهم بدون تولید محتوا هست، ولی بازاریابی محتوایی شک نداشته باشین کارامدترین گزینه حساب می شه.

تیم سئو یا تیم محتوا؟

پس دفعه ی بعد که شخصی از شما پرسید از بین سئو یا بازاریابی محتوایی کدوم یک رو باید انتخاب کنه، بگید هر دو.

بیایید یک بار دیگر مرور کنیم. سئو به مجموعه­ ای از تکنیکایی گفته می شه که به موتورهای جستجو کمک می کنه سایت تون رو پیدا کنن و بهتر رتبه بندی کنن. گرچه که به نظر ساده میاد، ولی کارای زیادی باید انجام گیرد تا جایگاه خودتون رو واسه مجموعه مشخصی از کلیدواژه ­ها به اندازه کافی در صفحه نتایج موتورهای جستجو (SERP) بالا ببرین. جنبه های اساسی سئو که نیاز به توجه جدی دارن تا به موتور جستجو ثابت کنن که آدرس تون بهترین جوابای ممکن رو واسه جستجوهای خاصی ارائه می ده، شامل این موارده: فنی، برون سایتی و درون سایتی.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

گرچه که سئو و بازاریابی محتوایی دو موضوع متفاوت هستن، هنوز چند نقطه در بین این دو با هم همپوشانی دارن و در کنار هم خوب عمل می­ کنن:

۱. هر دو ی این راهبردهای بازاریابی هدف مشترکی دارن: ایجاد ترافیک بهتر.

۲. بین این دو وابستگی متقابلی وجود داد، اینطوری که وقتی موضوع سئو هستش، ایجاد محتوا رأس هر فهرستی از کارای لازم در سئو قرار داره. به چه دلیل؟ ، چون که سئو کامل به کلیدواژها و لینکا ربط پیدا می کنه و بدون محتوای خوبی که استفاده شما از منتخب کلیدواژهای کوتاه و بلند رو توجیه کنه، در بازی بازاریابی دیجیتال راه به جایی نخواهید برد.

۳. بدون بهینه ­سازی مناسب محتوای تون واسه موتورهای جستجو، از پایه تنها پول خود رو دور می ریزید. افراد نمی تونن خیلی راحت آگاهی ساختارمندی از کسب وکارتان به دست بیارن که پس، کارتون در تولید ترافیک به شکل احمقانه ای سخت می شه. سئو سرعت بارگذاری صفحه تون پیشرفت می ده، پس محتوای تون رو پاسخگوتر ساخته و لینک ­های مرده و مسیردهیای دوباره آزاردهنده رو برطرف می کنه.

با باخبر شدن از همه­ این مسائل، اگه به دنبال گسترش مخاطبان تون و افزایش کلید­های راهنما به سایت تون هستین، باید بدونین که هیچ سناریوی منطقی ای وجود نداره که در اون شما این یا اون یکی رو از اجرا در فعالیت خود مستثنی کنین. این کار مثل ساختن خونه­ ای بدون سقفه. چه فرقی می کنه دیوارها، کف یا مبلمون زیبایی در داخل خونه­ ی خود داشته باشین، ولی به خاطر نبود سقف یه سره باران بر سرتون ببارد؟ این خونه یک ریال هم نمی ارزه.

سئو یا بازاریابی محتوایی؛ چه جوری هر دو رو با هم استاد شیم؟  آموزشی

به جای اینکه سئو و بازاریابی محتوایی رو دو امر جدا از هم تلقی کنین، پیشنهاد می کنم سعی خود رو بکنین تا هر دو روش رو به ترکیب بازاریابی تون اضافه کنین. حالا دیگر اهمیتی نداره که محتوا رو با تحقق نیازای سئوی خود تولید کنین یا اینکه کار الان خود رو اونقدر بهینه سازی کنین تا رتبه بالاتری در SERP پیدا کنین؛ هر دو سناریو کارکرد خوبی دارن. تنها چیزی که اینجا واقعا مهمه اینه که این دو بحث رو از هم جدا نکنین.

منبع : semrush


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید