ستاره افشانی چیه و چه کاربردی داره؟ 

 

اگه همکارتان ایده یا محصول جدیدی پیشنهاد بده و شما بخواهید پیشنهادش رو بهتر فهمیده باشین، کاری که می کنین شاید اینه که با انبوهی از سوال، طرف رو بمباران کنین: این محصول چه ویژگیایی داره؟ خرجش چقدره؟ کجا می شه براش بازاریابی کرد؟ خریدارش چه کسیه؟ و….الی آخر.

واسه بهتر فهمیدن ایده های جدید، اینطور سوال پرسیدن راه ارزشمندیه. جدا از اینکه این، با پرسیدن سوال، ایده رو به رقابت می کشیم و قبل اینکه شروع کنیم به عملی کردن ایده، مطمئن میشیم که جنبه های مختلف مسئله قبلا کامل سنجیده شدن. واسه این که بشه از این روش بیشترین بهره رو برد، بهتره سوالا رو طوری بپرسیم که هم منظم بوده و هم کامل باشه.

واسه همین، هروقت که بخواهید ایده ی جدیدی رو بررسی و بررسی کنین، ارزشش رو داره که یک تمرین کامل، کامل و منظم واسه طرح سوالات احتمالی انجام بدین. اینکار رو ستاره افشانی می گن.

ستاره افشانی یه جور از طوفان فکری است؛ اما فرقش اینه که به جای جواب و راه حل، با طرح سوال سر و کار داره. از ستاره افشانی می شه در یک مسئله چندبار استفاده کرد؛ به این شکل که وقتی سری اول سوالا رو جواب دادین، در مورد جواب سوالات اول هم دوباره ستاره افشانی کرده و واسه موشکافی اونا سوالات جدیدی مطرح کنین. مثلا فرض کنین که یکی از همکاران تون طراحی جدیدی واسه کفش اسکیت پیشنهاد داده. یکی از سوالاتی که می تونین در مورد این طرح بپرسید اینه که مشتری این کفشا چه کسائی ان؟ جواب چیه؟ اسکیت بازه ها. اما واسه اینکه مطمئن شید که مخاطب تون رو درست هدف می گیرین، باید از این جواب مبهم یه قدم بالاتر برید. «کدوم دسته از اسکیت بازه ها؟» جواب: «اونایی که زیاد پرش انجام میدن و پس کفشی لازم دارن که تحملش بیشتر باشه.» همینطوری می شه سوالا رو تا هرجا که لازمه ادامه داد. این کار باعث می شه واسه فعالیتای بازاریابی روی یک قشر خاص متمرکز شیم. در مورد اسکیتا، پرسیدن سوالات جدید باعث شد در اون اسکیت بازهایی رو هدف بگیریم که واسه مسابقات نمایشی کار می کنن، نه کسائی که فقط یک زمین اسکیت دارن و فقط می خوان واسه اجاره دادن به مردم چند جفت کفش اسکیت آماده داشته باشن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سفته بازی چیه و چه تاثیری در بازار داره؟ 

نحوه ی استفاده

واسه اینکه فهمیده باشین این تکنیک ساده اما موثر تا چه حد قوی و اثر میذاره، مسئله و مشکلی رو انتخاب کنین و یا یک محصول ویژه رو مورد توجه بگیرین. بعد مراحل زیر رو اجرا کنین:

مرحله اول

یک ورق کاغذ وردارین و یک ستاره بزرگ شش پر وسط اون بکشین. ایده، مسئله یا محصول مورد نظرتون رو وسط این ستاره بنویسین.

مرحله دوم

در هر پر ستاره، یکی از کلمات زیر رو بنویسین: «کی؟» «چی؟» «کجا؟» «به چه دلیل؟» «چه زمانی؟» و «چه جوری؟»

مرحله سوم

واسه درآوردن سوالایی که می شه در مورد محصول یا ایده پرسید، طوفان فکری بکنین؛ به این شکل که ببینین با هر کدوم از کلماتی که در نوکای ستاره نوشته شده، چه سوالاتی میشه پرسید. این سوالا مثل اشعهایی هستن که از ستاره ی وسط کاغذ به دور می تابند. دنبال این نباشید که جواب سوالا رو همون جا پیدا کنین. به جای اون سعی کنین تا می تونین سوال طرح کنین.

مرحله چهارم

بسته به اندازه مسئله، ممکنه لازم باشه واسه کاویدن جواب سوالات طرح شده هم یک ستاره افشانی دیگر بکنین. با این کار، چند ستاره ی دیگر هم دور ستاره ی اصلی ساخته و یک انفجار ستاره ای تموم عیار راه بندازین!

شکل زیر نتیجه یک جلسه ی ستاره افشانی کوتاه در مورد کفشای اسکیتیه که بالا در موردشان صحبت کردیم. این شکل تعدادی از سوالاتی که می شه مطرح کرد رو نشون می ده:

ستاره افشانی چیه و چه کاربردی داره؟  آموزشی

نمودار ستاره افشانی واسه تولید یک محصول جدید

دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید