سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟ 

 

داشتن محیط کار سالم به اندازه داشتن همکاران سالم مهم و ضروریه. سلامت کارکنان باید در اولویت هر کارفرما و شرکتی باشه، چون در اون صورته که بهره وری، خلاقیت و پیشرفت واسه همه حاصل میشه. واسه همین در این نوشته توجه شما رو به بررسی عوامل تخریب کننده بر سلامت محیط کار جلب می کنیم.

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

خلاقیت-خلاق

 

ایمنی و سلامت کارکنان هر شرکتی جزء اولویتای اصلی و مهم مدیران منابع انسانیه. یک محیط کاری ناامن نه تنها واسه کارمندان و شرکت مضره، بلکه می تونه هزینه های سنگینی رو هم به بار آورد. همه کارکنان یک شرکت موظف ان واسه حفظ ایمنی و سلامت خود و محیطی که اونجا هستن، نکاتی رو رعایت کنن. البته کارشناسان و مدیران منابع انسانی نقش بزرگ تری در ساخت استانداردها، پیگیری و پیشگیری حوادث و اطمینان از رعایت قوانین ایمنی و سلامت عمومی دارن. در زیر با عواملی که سلامت کارکنان در محیط کار رو به خطر میندازن، آشنا میشیم.

استرس

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

بی ثباتی شغلی به عنوان یکی از عوامل استرس زا همیشه درحال رشده: تقریبا نصف بزرگسالان فکر می کنن که بی ثباتی شغلی یکی از دلایل استرس آنهاست. استرس مسئله ای بسیار شخصیه و هرکی طبق عقاید خودش برداشت متفاوتی درباره عوامل استرس زا داره.

بیایید راجبه بعضی اطلاعات ساده درمورد استرس صحبت کنیم. اصطلاح «استرس» رو در سال ۱۹۳۶ هانس زیله Hans Selye رواج داد. اون این واژه رو «واکنش نامشخص بدن در برابر نیاز به هر نوع تغییر» تعریف کرد. یعنی، میشه گفت که استرس یه جور واکنش در برابر هر مسئله استرس زاست. عامل استرس زا می تونه یک موقعیت، فعالیت یا چیزای مشابهی باشه که موجب واکنش مثبت یا منفی در بدن می شه. برخلاف تصور عموم، بعضی استرسا خوب و مثبت هستن. مثلا، دریافت ارتقاء شغلی در محل کار ممکنه باعث استرس شه، اما این استرس در دسته استرسای مثبت قرار میگیره.

طبق تشخیص زیله، همه استرسا منفی نیستن و Eustress چیزیه که استرس مثبت نامیده می شه. این جور استرس واسه سلامتی مفیده و احساسی از کامل بودن و دیگر حسای خوب رو در شخص ایجاد می کنه. استرس مثبت می تونه ما رو به سعی بیشتر واسه رسیدن به نتیجه پایانی هدف هامون جهت بده. از طرف دیگر، پریشونی (Distress) واسه توضیح استرس منفی به کار میره. پریشونی نه تنها هیچ حس مثبتی با خود به همراه نداره، بلکه می تونه بدون هیچ حس تسکینی به مدت طولانی ادامه یابد.

شاید تا الان حدس زدین که استرس کار می تونه مسائل مربوط به بهره وری رو تحت تاثیر بذاره. اثرات منفی استرس شامل سردرد، مسائل گوارشی و دیگر حالات منفی می شه که بازدهی کارمند و خلاقیتش رو هم کم می کنه. کارشناسان منابع انسانی باید روی این موضوع تسلط کامل داشته باشن و تا حد ممکن فاکتورهای استرس زا رو از کارکنان دور نگه دارن.

آسیبای تجمعی

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

آسیبای تجمعی (CTD) شامل آسیب به انگشتا، دستا، بازو یا شونه ها می شه که پس ی حرکتای تکرارشونده مثل تایپ به وجود بین.

سندروم تونل کارپال اختلالی رایجه که به ویژه به ناحیه دست و مچ آسیب میرسونه. این سندروم می تونه فرد رو در انجام کاراش ضعیف کنه، اما خوشبختانه راه هایی واسه مقابله یا کاهش آسیبای اون هست.

تحقیقات درباره سندروم تونل کارپال نشون می ده که میزان استفاده از کامپیوتر، چگونگی قرار گرفتن پشت میز و حالتای بدن هر شخص در تشکیل این مشکل تأثیرگذار هستن. اخیرا مشخص شده، کسائی که با گوشیای هوشمند هم زیاد کار می کنن، درمعرض دچار شدن به این مشکل قرار دارن.

خوشبختانه تعداد زیادی صفحه کلید، صندلی و دیگر وسیله کاربردی وجود دارن که با استفاده از اونا میشه احتمال دچار شدن به آسیبای تجمعی رو به کمه کم رساند.

نمایشگرهای کامپیوتر

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

الان مردم بیشتر از گذشته از کامپیوترها در محل کار خود استفاده می کنن. ضروریه که نسبت به اثر نمایشگرهای کامپیوتر و بقیه صفحات الکترونیکی بر سلامت محیط کار آگاه بود. مشکلات بینایی، خستگی، فشار چشم و دردهای عضلانی در گردن، کمر و دستا ازجمله دردهای شایع استفاده تکراری از کامپیوترهاست. کارشناسان پیشنهاد می کنن که کاربران نور نمایشگر رو متناسب با نور محیط تنظیم کنن. بهتره اونا به ازای هر یک ساعت کار با کامپیوتر استراحت کوتاهی هم داشته باشن. وضعیت نشستن مناسب و تنظیم صندلی هم به کاهش آسیبای استفاده از کامپیوتر کمک می کنه.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سه ویژگی ثابت شده و علمی که شما رو به موفقیت می رسانند 

حساسیت به مواد شیمیایی و خوشبوکنندها

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

کارگروه فرصتای شغلی برابر (EEOC) در این باره تعریفی از یک ناتوانی فیزیکی یا ذهنی داره که فرد رو در بعضی فعالیتای روزمره دچار مشکل و محدود کردن می کنه. حساسیت شیمیایی چندگانه (MCS) یه جور ناتوانی در تحمل مواد شیمیایی زیست محیطی به حساب میاد. علایم اون شامل سردرد، سرگیجه، مشکل در تنفس و دردهای عضلانی می شه که بسته به هر فرد متغیره. بهتره واسه حفظ سلامت کارکنان، استفاده از مواد شیمیایی، پاک کنندها و خوشبوکنندها به کمه کم برسه و تهویه ی مناسبی هم واسه محیط کار درنظر گرفته شه.

درحالی که ممکنه عوامل روانی و فیزیکی سلامت کارکنان رو به خطر بندازه، لازمه نسبت به خطراتی که از طرف بقیه کارکنان هم متوجه یک کارمند میشه آگاهی داشت. اینجا دو مورد رو بررسی می کنیم.

خشونت و خطر جانی

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

تعداد قربانیان خشونتای محل کار کم نیس و متأسفانه هر سال هم بر تعداد اونا اضافه می شه. بعضی کارکنان در خطر خشونت و خطر بیشتری قرار دارن، ازجمله:

  • کسائی که در بانکا یا صرافیا کار می کنن و با پول سروکار دارن؛
  • سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

  • کسائی که به عنوان پیک کار می کنن؛
  • کسائی که به تنهایی یا در گروه کوچیکی کار می کنن؛
  • کسائی که در شیفت شب یا صبح زود فعالیت دارن؛
  • کسائی که در محلهای پرخطر مشغول به کار هستن.

وظیفه ی جفت و جور کردن محیطی امن واسه سلامت کارکنان برعهده مؤسسات و منابع انسانیه. اونا وظیفه دارن با تدبیری مناسب، محیط کار امنی واسه کارمندان شون جفت و جور کنن. برگزاری دوره های آموزشی درباره حفظ امنیت، روشنایی مناسب محیط، استفاده از دوربینای مداربسته و سیستمای هشداردهنده ازجمله راهکارهای مناسب واسه جلوگیری از بروز این جور خشونت هاست.

زورگویی و قُلدری

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

زورگویی در محل کار به عنوان تمایل هر شخص یا گروه به استفاده از خشونت طولانی یا تکرارشونده یا رفتاری توجیه ناپذیر در برابر همکار یا زیردست تلقی می شه. تعداد زیاد گزارشا از طرف قربانیان رفتارهای خشن، دلیلی واسه توجه ویژه به این مسئله. گفته می شه زورگویی در محل کار کارکرد و بازدهی قربانیان رو خیلی کم می کنه. نمونه هایی از زورگویی و خشونت در محل کار از این قراره:

  • انتقاد بیجا و نامعتبر؛
  • سرزنش کردن بدون داشتن اطلاعات درست؛
  • رفتار تبعیضی نسبت به بقیه اعضای گروه؛
  • تحقیر و تمسخر؛
  • تعیین غیرمنطقی مهلت پایان پروژه؛ 
  • پخش شایعها؛
  • تضعیف یا ایجاد مانع در کار فرد.

گونه دیگری از قلدری، زورگیری مجازی نام داره. افراد زورگو با استفاده از اینترنت یا بقیه تکنولوژیا و با قصد آزار یا خجالت زده کردن قربونی واسه اون پیام ارسال می کنن و دست به این خشونت میزنن. ریشه ی زورگیری مجازی، قدرت و اعمال کنترل در روابط محل کاره. تحقیقات نشون می ده کارمندانی که سلامت شون به این روش تهدید شده، در خطر دچار شدن به اضطراب، ترس، شوک و درموندگی بیشتری قرار می گیرن.

بهتره این خشونتا هرچه سریع تر شناسایی و کنترل شن، چراکه تأثیری منفی بر بهره وری کارکنان، رضایت مشتری و درنتیجه منافع کلی یک شرکت داره.

حریم خصوصی

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی

در دنیای امروز که سرقت هویت به شکل زیادی درحالِ رخ دادنه، رسیدن به بالاترین حد امنیت و حفظ حریم خصوصی واسه کارکنان باید در رأس امور کارشناسان منابع انسانی قرار بگیره. افشای اطلاعات خصوصی هزینه های سنگینی به دنبال داره.

درسته که نگهداری از اطلاعات خصوصی کارکنان از مسئولیتای مدیران هر شرکته، اما جفت و جور کردن حریم خصوصی هم جزءِ وظایف کارشناسان منابع انسانی به حساب میاد. با کنترل گواهی نبود سوء ِگذشته کارمندان و محدود کردن دسترسی به اطلاعات و نگهداری اونا در فایلای امن میشه تا حد خیلی از بروز مشکلات بعدی پیشگیری کرد.

سلامت کارکنان و امنیت محل کار یکی از واجبات دنیای پراسترس امروز در هر زمینه شغلیه. بعضی تصور می کنن که سلامت کارکنان به منابع انسانی مربوط نیس، اما اونا با سرمایه گذاری، آموزش و برنامه ریزی مناسب می تونن به حفظ محیط کار ایمن کمک کنن. در این شرایط میشه از کارمندان یک شرکت انتظار تعهد کاری، پیشرفت و موفقیتای دوجانبه داشت.

سلامت کارکنان؛ کارفرمایان به چه نکاتی در محل کار باید توجه کنن؟  آموزشی




دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید