۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن

 

وقتی به خوشحالی فکر می کنیم، معمولا یاد چیزایی می افتیم که باعث لذتای زودگذر ما می شن، مثل وقتی که کتاب مورد علاقه مون رو می خونیم یا مثل زمانی که یک روز آروم رو در یک ساحل آفتابی پشت سر می گذاریم. درسته که اینا همه لذتا یی هستن که باعث خوشحالی می شن اما تموم این خوشحالیا موقتی هستن. تحقیقات گذشته نشون داده خوشحالی واقعی یا حس رضایت در زندگی، با این موارد کمی متفاوته.

 

Martin Seligman روانشناس دانشگاه پنسیلوانیا روی صدها تن از مردم عادی درباره اون چیزی که حس خوشحالی رو به وجود میاره تحقیق کرد و بر این پایه افراد رو در سه دسته متفاوت از دید نحوه ی خوشحالی طبقه بندی کرد:

  • افرادی که به دنبال لذت جویی در زندگی هستن: این افراد خوشحالی رو در لذت جست وجو می کنن، اونا کسائی هستن که خوب بلدند در لحظه زندگی کنن و همیشه سعی می کنن واسه خود لذتای موقتی بسازن و با این لذتا خوشحال باشن. این افراد بیشتر با عنوان «طرفدار هیجان » شناخته می شن.
  • افرادی که بیشتر به دنبال ایجاد خوشحالی با کارکردن هستن: این افراد خوشحالی رو با سخت کارکردن درک می کنن. اینا کسائی هستن که طوری در کارشون غرق می شن که بیشتر زمان زندگی شون صرف کارکردن می شه و خوشحالی رو در رفت و امد کامل با کار و زندگی شون تجربه می کنن.
  • افرادی که به دنبال معنی شادی با درک معنای واقعی زندگی هستن: این افراد بیشتر در جست وجوی زندگی با معنی هستن، واسه رسیدن به باورهای شون در زندگی سعی می کنن و باور دارن که شادی واقعی زمانی به دست میاد که شما به معنای واقعی زندگی پی ببرین و این به شما انگیزه می ده تا کیفیت زندگی تون رو بالا ببرین.

سلیگمن از این بررسی به یک نتیجه رسید؛ کسائی که به دنبال لذت جویی در زندگی هستن معمولا خوشحالیای کوچیک و موقتی رو تجربه می کنن ولی کسائی که در جست وجوی معنای واقعی زندگی سعی می کنن و همین طور اونایی که خوشحالی رو با کارکردن به دست میارن چون به مفاهیم عمیق تری در روند زندگی شون دست پیدا می کنن حس خوشحالی شون عمیق تره و دووم طولانی تری داره. با اینکه تحقیق سلیگمن فقط یک موضوع مطالعاتیه اما نشون می ده وقتی شما روی زندگی تون یا کارتون متمرکز میشید و واسه شون انرژی می ذارین می تونین اثر بزرگی روی میزان و کیفیت خوشحالی در روند زندگی تون داشته باشین.

کسائی که بیشتر خودشون رو درگیر کار می کنن و افرادی که به دنبال معنای زندگی هستن در بعضی موارد مهم مشترک هستن، هردو گروه افرادی مشتاق و با انگیزه هستن، اونا از نقاط قوت شون واسه بهترکردن خود و دنیای دور شون استفاده میکردن. افراد خوشحال سعی می کنن آگاهانه، خوشحال و پرانرژی باشن. اگه شمام می خواید جا پای این آدما بذارین بهتره یاد بگیرین که در زندگی سرگرمیای تون رو دنبال کنین و اونا رو در مجموعه کارایی که واسه تون اولویت داره بذارین. با ما و این مقاله همراه باشین تا به شما بگیم افراد خوشحال چیجوری شادمانی رو واسه خود به وجود میارن.

۱. شادی هاتون رو خودتون به وجود بیارین

دست روی دست نذارین و منتظر نباشید تا خوشحالی خودش بیاد. هر ثانیه و دقیقه ای که شما در انتظار خوشحالی تلف کنین، مدت وقتیه که شما می تونستید واسه به وجود آوردن خوشحالی از اون استفاده کنین. افراد خوشحال خوش شانس ترین افراد هستن، اونا نه ثروتمندترین افراد هستن و نه کسائی هستن که به دنبال بهترینا باشن، افراد خوشحال فقط کسائی هستن که به معنای واقعی واسه خوشحالی سعی می کنن و این شانس اونا در زندگیه چون معنی به دست آوردن خوشحالی رو درک کردن. اگه شمام می خواید خوشحالی زندگی تون رو خودتون بسازین باید در درجه اول بخواهید که واقعا خوشحال باشین و خوشحالی رو در زندگی تون یک اولویت بذارین. ما معمولا سخت کار می کنیم چون می خواهیم در دنیای امروز و در رقابت با بقیه شکست نخوریم. اما متأسفانه بیشتر این کار رو طوری انجام میدیم که این رسیدن به پیروزی و نبود شکست به قیمت از دست دادن خوشحالیای زندگی مون تموم می شه.

۲. دور خود رو پر از آدمای مثبت کنین

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

خوشحالی مسریه، با پرکردن زندگی تون از افراد خوشحال، اعتمادبه نفس خود رو بالا ببرین و خلاقیت تون رو تحریک کنین این یعنی شما با تموم قدرت در حال جلو رفتن به طرف خوشحالی هستین. طرف افراد منفی نرید. این افراد که همیشه آیه ی یأس می خونن و ناله می کنن و خواستار جلب توجه بقیه و تحریک کردن حس ترحم دور و بریا شون هستن، سعی می کنن با انتقال احساسات منفی خود به دور و بریا شون، خودشون احساس بهتری پیدا کنن. بودن با این افراد مثل این می مونه که شما در یک بعدظهر دل انگیز با دوست تون روی نیمکت پارک بشینین اما دوست تون یک فرد سیگاری باشه و شما نه، اون سیگارش رو روشن می کنه و از اون لذت می بره و شما که سیگاری نیستین مجبورید دود سیگار اونو استنشاق کنین.

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

۳. به اندازه کافی بخوابید

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

من بیشتر از یک ساله که در آرزوی یک ساعت خواب خوب هستم و واقعا نمی تونم با کلمات بگم که خواب کافی واسه بهبود اخلاق شما چقدر مهمه. خواب خوب به شما در داشتن تمرکز کافی کمک می کنه و همین طور میزان صبر و تحمل تون در برابر مسائل روزمره رو افزایش می ده. وقتی می خوابید مغز شما عین روز اول دوباره شارژ می شه و پروتئینای سمی که درزمان روز با فعالیت نرمال عصبای بدن ساخته می شن و در مغز جمع شدن، پاکسازی می شن و زمانی که شما حس می کنین باید بیدار شید زنگ بیدارباش بعد از این پاکسازی و آمادگی مغز واسه فعالیت روزانه نواخته شده. واسه همین زمانی که شما نتونین خواب کافی رو تجربه کنین، انرژی شما، تمرکزتان و سطح هوشیاری و حافظه ی شما همه کاهش پیدا می کنه. با محرومیت از خواب به درد بخور سطح هورمونای استرس زا حتی بدون وجود عوامل استرس زا افزایش پیدا می کنه. افراد خوشحال خواب رو در اولویت قرار میدن چون باعث می شه حس بهتری داشته باشن، افراد خوشحال میدونن چقدر حس بدی پیدا می کنن اگه از خواب مناسب محروم شن.

۴. سعی کنین همیشه در لحظه زندگی کنین

تا زمانی که یاد نگیرید در زمان حال زندگی کنین نمی تونین به پتانسیل بالا واسه زندگی برسین. زندگی کردن در زمان حال و همین لحظه ای که حالا در اون هستیم هنر بزرگیه و لازمه ی دست یافتن بهش توجه به این نکتهه که بدونین هر چقدر هم که شما درباره اتفاقات گذشته یا عملکردتون درباره مسائل جور واجور احساس گناه کنین بازم قادر نیستین گذشته رو تغییر بدین. این غیرممکنه اگه همیشه به جای «زمان حال» در زمان دیگری سیر کنین و بتونین واقعا خوشحال باشین؛ چون «حال» رو از دست میدید و اینطوری قادر نباشید واقعا همه چیز رو در دور تون درک کنین. واسه کمک به خودتون و واسه زندگی در زمان حال باید دو کار انجام بدین:

  1. گذشته تون رو با هر کیفیتی که بوده قبول کنین. چون اگه نتونین با گذشته آشتی کنین هیچوقت اتفاقات ناراحت کننده ی گذشته شما رو ترک نخوان کرد و زمان حال و آینده هم که روزی به گذشته تبدیل می شن خراب می شن.
  2. قبول کنین تضمینی واسه چیزی که در آینده اتفاق خواهد افتاد وجود نداره و شما نمی تونین همه چیز رو کنترل کنین. در آخر قبول کنین که نگرانی اینجا و حالا جایی نداره. مارک تواین می گه:
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   زردی نوزادان؛ از عوامل ایجاد و نشونه ها تا علاج اون 

«نگران بودن مثل پرداخت بدهی ایه که شما هیچوقت نداشتین!»

 

 

۵. یاد بگیرین خودتون رو دوست داشته باشین

خیلی از ما وقتی اتفاق خوبی واسه دوستان مون میفته غافلگیر نمی شیم چون اونا رو لایق اون چیز خوب میدونیم و توقع داریم چیزای خوب مال اونا باشه اما خود رو شایسته اتفاقات، آدما و چیزای خوب نمی دونیم. چون واسه مون مشکله که قدردان لیاقتا و امتیازات خودمون باشیم. یاد بگیرین که لایق بودن خود رو قبول کنین و نقاط قوت خود رو درک کنین. تحقیقات نشون دادن که هر روز تمرین کردن تشکر و دوست داشتن خود یکی از گزینه های مهم سلامتیه و به ویژه سلامت روانی رو بهتر کنه و باعث می شه اعتماد به نفس کافی واسه جلو رفتن در کارا رو به دست آوریم و انجام امور جور واجور رو به تعویق نیندازیم.

۶. قدر داشته های خود رو بدونین

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

زمانی رو واسه اندیشیدن به این موضوع صرف کنین که در طول زندگی تون چقدر واسه داشتن چیزای خوب ممنون بودین. اینکه شما به داشته هاتون اهمیت بدین باعث می شه سطح هورمون کورتیزول در بدن تون ۲۳ درصد کم بشه و ایجاد وخوی بهتری داشته باشین. طبق تحقیقای انجام شده در دانشگاه کالیفرنیا، افرادی که هر روز بیشتر نگاه تشکر رو در خود تقویت می کنن، حالت روحی بهتری رو تجربه کردن و انرژی و شرایط جسمی بهتری دارن، این احتمال هست که سطوح پایین کورتیزول نقش اصلی رو در این مورد اجرا کرده باشه.

۷. ورزش کنین

جنب و جوش بدن واسه ۱۰ دقیقه باعث می شه GABA (گابا آمینو بوتریک اسید) که یک آمینو اسید ۴ کربنه و غیرپروتئینیه آزاد شه. این آمینو اسید یکی از مهم ترین انتقال دهندهای عصبیه که باعث می شه مغز شما احساس آرامش کنه و در عین حال مغزتون تکانهای خود رو تحت کنترل داشته باشه. این رو بدونین که افراد خوشحال برنامه ورزشی منظمی دارن و اونو به طور جدی دنبال می کنن چون خوب میدونن که با این کار ایجاد و خوی مناسب تری دارن.

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

۸. بقیه رو ببخشین اما بدیای شون رو فراموش نکنین

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

افراد خوشحال با این شعار زندگی می کنن: اگه یک بار منو گول بزنی، تو باید شرمنده باشی اما اگه واسه دومین بار گول تو رو بخورم، من باید شرمنده ی خودم باشم. افرادی که واقعا ارزش خوشحالی رو درک کردن، بدیای بقیه رو می بخشن اما اونو فراموش نمی کنن چون می خوان از به وجود اومدن کینه در قلب شون جلوگیری کنن. اونا خوب میدونن که احساسات منفی که با کینه بروز می کنه یک واکنش اضطراب زا به حساب میاد و حفظ این اضطراب می تونه نتایج مخربی واسه سلامتی و ایجاد وخوی شون داشته باشه. افراد خوشحال میدونن که نباید هیچوقت اینجور هزینه سنگینی رو از نگاه روانی متحمل شن. البته اینکه افراد خوشحال بقیه رو می بخشن معنیش این نیس که فرصت دوباره ای به فرد متخلف میدن تا کار خود رو تکرار کنه اما چون به اندازه کافی به خودشون اهمیت میدن نمی ذارن به خاطر بدرفتاری بقیه گرفتار ناراحتی شن واسه همین فرصت میدن همه چیز به سرعت بگذره و سعی می کنن در دفاع از خود در برابر آسیبای احتمالی بقیه در آینده قاطعانه عمل کنن.

۹. درک درستی از احساسات خود داشته باشین

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

سعی واسه سرکوب احساسات تون نه تنها واسه شما حس بدی ایجاد می کنه بلکه این نبود توجه به خودتون واسه شما از نگاه روانی مضرره. سعی کنین یاد بگیرین احساسات خود رو قبول کنین، این پذیرش احساسات سطح استرس رو در شما کاهش داده و ایجاد وخوی تون رو بهتر می کنه. تحقیقات نشون می ده بین توانایی شما واسه پذیرش و بیان احساسات و طول عمر رابطه مستقیم هست. این تحقیقات می گه افرادی که کمه کم ۱۰۰ سال عمر می کنن نسبت به دیگر افراد به طور قابل توجه ای در طول مدت زندگی شون بیشتر احساسات خود رو بروز دادن.

۱۰. روی چیزایی تمرکز کنین که تحت کنترل شمان

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

به جای اونکه انرژی و وقت تون رو واسه چیزی که اختیار اون در دست شما نیس تلف کنین و بیشتر مضطرب شید، واسه چیزایی سعی کنین که تحت کنترل شمان. راه رفت وآمدتان به محل کارتون طولانیه؟ شما که نمی تونین کارتون رو آزاد کنین چون یا اونو دوست دارین یا بهش احتیاج دارین. پس بی خودی واسه طولانی بودن راه حرص نخورید، سعی کنین در راه به یک کتاب صوتی گوش بدین یا واسه تقویت زبون تون چند کلمه بیشتر یاد بگیرین. پای تون موقع دویدن آسیب دیده و نمی تونین ورزش کنین؟ به جای اونکه با تمرکز روی آسیب پای تون بیشتر احساس ناراحتی کنین سعی کنین آب درمانی رو امتحان کنین، این طور می تونین شنا کنین که ورزش مفرحی هم هست و می تونه مناسب باشه. با تمرکز روی چیزای بد که تحت کنترل ما نیستن ما بدی رو جذب می کنیم و اجازه میدیم بدی ما رو عقب بندازه. افراد خوشحال سعی می کنن خوشحال باشن و از کنار شکستای شون عبور می کنن، این شکستا حاصل عوامل بیرون از خودشونه پس مال اونا نیس به چه دلیل باید تا ابد نگه شون دارن و حس بد به دلیل اونا رو همیشه تجربه کنن.

۱۱. توانایی تغییر افکار خود رو به دست بیارین

۱۱ عادت افرادی که واقعا احساس خوشحالی می کنن آموزشی

درباره نوع افکار در افراد جور واجور دونوع نگاه هست؛ بعضیا که دارای طرز تفکر ثابت هستن و بعضیا دیگر که باور دارن میشه طرز فکر رو رشد داد و این یعنی می تونن روی خودشون کار کنن و افکارشان رو تغییر. افراد با طرز تفکر ثابت باور دارن که همینی هستن که هستن و نمی تونن خودشون رو عوض کنن، تا اینجا البته مشکلی نیس. مشکل جایی خودشو نشون می ده که این افراد دچار رقابت در روند زندگی شون می شن، دست و پنجه نرم کردن با رقابتا با این طرز تفکر غیرممکنه چون افراد با طرز تفکر ثابت باور دارن که همه چیز به دلیل عوامل بیرونیه پس بالاتر از تواناییای ماست و نمیشه کنترل هیچکدام از امور رو به دست گرفت. در نقطه مقابل افرادی که به تغییر افکار فکر میکنن باور دارن که می تونن با سعی بهتر شن و رشد کنن. اونا با مشکلات جنگ می کنن و پیروزی در برابر مشکلات اونا رو خوشحال می کنه. افراد با طرز تفکر ثابت حاضر نیستن تصور خود رو نسبت به مسائل جور واجور تغییر و این باعث می شه تسلیم رقابتای زندگی شن اما افراد خوشحال از رقابت استقبال می کنن و از پس اون برمی آیند و این واسه اونا فرصتی واسه یادگیری به حساب میاد.

این شاخصهای افراد خوشحال فقط شما رو در خوشحال بودن کمک نمی کنن، این ویژگیا از شما آدم بهتری میسازن. پس سعی کنین با توجه به چیزی که گفته شد روی خودتون کار کنین و البته کسائی رو هم به عنوان دوستان تون انتخاب کنین که با شما هماهنگی بیشتری دارن و می تونین اوقات خوشی رو با اونا داشته باشین.

شما چه عادتای دیگری رو واسه ایجاد خوشحالی می شناسین؟ ایده هاتون درباره خوشحالی رو در قسمت نظرات این مقاله به ما هم بگید تا ما هم از شما یاد بگیریم.

 


دسته‌ها: آموزشی