زنجیره ارزش چیه و شناخت اون چه اهمیتی واسه کسب و کارا داره؟ 

 

اگه به دنبال راهی هستین که بر رقبایتان پیروز شید، یکی از ارزشمندترین وسیله ها در جهان کسب وکار رو در نظر بگیرین: بررسی زنجیره ارزش. بررسی زنجیره ارزش طبق ی اصل اقتصادی «امتیاز» استواره. یعنی شرکتا بهترین عملیات رو در بخشایی دارن که از امتیاز تولید نسبی در مقایسه با رقبای خود برخوردارن. به طور هم زمان، شرکتا باید از خودشون بپرسند که در کجا می تونن بهترین ارزش رو به مشتریان شون برسانند.

واسه انجام یک بررسی زنجیره ارزش، شرکت اول باید هر بخش از فرایند تولید خود رو مشخص کنه و بخشایی رو شناسایی کنه که در اونا می تونه قدمایی رو حذف کنه یا بهتر کنه. این اصلاحات می تونه باعث کاهش هزینه ها یا ظرفیت تولید بهتر شه. نتیجه پایانی اینه که مشتریان با قیمت کمتر، سود بیشتری از محصول می برن که باعث پیشرفت شرکت در دراز مدت می شه.

زنجیره ارزش چیه؟

واسه فهم اینکه چه جوری باید یک بررسی زنجیره ارزش انجام داد، یک کسب وکار باید اول بدونه که زنجیره ارزشش چیه. یک زنجیره ارزش طیف کاملی از فعالیتا شامل طراحی، تولید، بازاریابی و پخش رو شامل میشه که کسب وکارها واسه تبدیل یک محصول یا خدمات از «معنی» به «تحویل به مشتری» طی می کنن. واسه شرکتایی که کالا تولید می کنن، زنجیره ارزش با مواد نپخته مورد استفاده واسه ساخت محصول شون شروع می شه و هر چیزی که تا قبل اینکه به مشتری فروخته شه، بهش اضافه می شه رو شامل میشه.

فرایند نظم دهی واقعی به همه این فعالیتا واسه اینکه بتونن به درستی بررسی شن رو مدیریت زنجیره ارزش می گن. هدف مدیریت زنجیره ارزش اطمینان از اینه که افراد مسئول در هر مرحله از زنجیره ارزش با همدیگه رابطه دارن و کمک می کنن محصول با روالی درست و در سریع ترین زمان ممکن به دست مشتری برسه.

زنجیره ارزش پورتر

مایکل ای. پورتر (Michael E. Porter) استاد دانشکده ی کسب وکار هاروارد، اولین نفری بود که معنی زنجیره ارزش رو معرفی کرد. پورتر مدل ۵ نیرو رو به وجود آورد که خیلی از کسب وکارها و شرکتا از اون استفاده می کنن تا بفهمن که چقدر خوب می تونن در بازار الان رقابت کنن. اون معنی زنجیره ارزش رو اولین بار در کتابش با عنوان «امتیاز رقابتی: ایجاد و ثبات کارکرد برتر» مورد بحث قرار داد.

پورتر در کتاب خود نوشته: «امتیاز رقابتی رو نمیشه با نگاه به یک شرکت به عنوان یک کل درک کرد. بلکه این امتیاز به دلیل فعالیتای گسسته ی بسیاریه که یک شرکت در طراحی، تولید، بازاریابی، تحویل و حمایت از محصولش انجام می ده. هر یک از این فعالیتا می تونه در موقعیت هزینه نسبی شرکت سهم داشته باشه و زمینه ای واسه تمایزش بسازه.»

پورتر پیشنهاد می ده که فعالیتای درون یک سازمان به خدمات و کالاهایی که شرکت تولید می کنه ارزش میدن و اگه سازمانی می خواد هرگونه امتیاز رقابتی واقعی به دست آورد، همه این فعالیتا باید در سطح بهینه اجرا شن. اگه این فعالیتا به شکل مؤثر انجام شن، ارزش به دست اومده باید بالاتر از هزینه های اجرای اونا باشه. مثلا، مشتری باید به شرکت برگشته و با راحتی و رضایت معامله بکنه.

زنجیره ارزش چیه و شناخت اون چه اهمیتی واسه کسب و کارا داره؟  آموزشی
مایکل ای. پورتر (Michael E. Porter) استاد دانشکده ی کسب وکار هاروارد

پورتر در کتاب خود می گه که فعالیتای کسب وکاری باید در دو دسته جداگونه قرار گیرند: فعالیتای ساده و فعالیتای حمایتی. فعالیتای ساده شامل موارد زیر هستن:

  • لجستیک مقدم: به هر چیزی رو که در دریافت، ذخیره و پخش مواد نپخته مورد استفاده در فرایند تولید شامل می شه، اشاره داره.
  • عملیات : مرحله ایه که مواد نپخته به محصول پایانی تبدیل می شن.
  • لجستیک بیرونی: پخش محصول پایانی به مشتریانه.
  • بازاریابی و فروش: این مرحله شامل فعالیتایی مثل ، آگهی، سازمان نیروی فروش، انتخاب راه های پخش، قیمت گذاری، و مدیریت روابط مشتریان با محصول نهاییه تا اطمینان انجام بشه که گروه درستی از مشتریان هدف قرار گرفتن.
  • خدمات: به فعالیتایی اشاره داره که واسه حفظ کارکرد محصول پس از تولید، مورد نیاز هستن. این مرحله شامل موضوعاتی مثل تأسیسات، آموزش، نگهداری، تعمیر، ضمانت و خدمات پس از فروش می شه.
این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سه ویژگی ثابت شده و علمی که شما رو به موفقیت می رسانند 

فعالیتای حمایتی به فعالیتای ساده کمک می کنن و شامل ی موارد زیر هستن:

  • تهیه ی مواد ساده: چگونگی به دست آوردن مواد نپخته واسه محصول رو نشون می ده.
  • پیشرفت فناوری: فناوری می تونه در مراحل مختلف پیشرفت یک محصول مثل مرحله تحقیق و پیشرفت و در چگونگی پیشرفت و طراحی محصول جدید و فرایند اتوماسیون استفاده شه.
  • مدیریت منابع انسانی: این فعالیتا شامل استخدام و اجرا کارمندان مناسب واسه طراحی، ساخت و فروش محصول می شن.
  • زیرساخت شرکت: به ساختار یک سازمان و ساختارای مدیریت، برنامه ریزی، حسابداری، امور مالی و کیفیت کنترل اون اشاره داره.
  • زنجیره ارزش چیه و شناخت اون چه اهمیتی واسه کسب و کارا داره؟  آموزشی

اهداف و نتایج

به طور ایده آل، بررسی زنجیره ارزش شما باید به شرکت تون کمک کنه تا بخشایی رو شناسایی کنه که امکان بهینه سازی شون واسه بیشترین حد بهره وری و سودآوری وجود داشته باشه.

روث کمپل (Ruth Campbell) معاون ارشد یادگیری و کاربرد فنی در شرکت غیرانتفاعی رشد اقتصادی ACDI/VOCA می گه بهترین نتیجه بررسی زنجیره ارزش، باید شناسایی عناصر زیر باشه:

  • فرصتای کلیدی کوتاه مدت و بین مدت بازار پایانی در زنجیره های ارزش هدف؛
  • عواملی که مانع به بیشترین حد رسیدن این فرصتا (واسه تولیدکنندگان با سرمایه کم، زنان، جوونا و چیزای دیگه ای به جز اینا) می شن؛
  • ارتقای راه حلا واسه رسیدگی به این مشکلات و به بیشترین حد رساندن فرصتا؛
  • نهادهای بخش خصوصی، بخش دولتی و جامعه ی مدنی واسه همکاری جهت رسیدن اینجوری حلای در حال پیشرفت؛
  • پیشنهادهایی در مورد چگونگی حمایت از این راه حلای در حال پیشرفت در زنجیره ارزش، طوری که برابری جنسیتی رعایت شه، تغذیه ی اصلاح شده رو گسترش بده (در جایی که مرتبطه) و مشمول گروه های فقیر و بقیه گروه های به حاشیه رانده شده باشه.

در طرف دیگر طیف، مهمه که پیشنهادهای ارائه شده به عنوان نتیجه یک بررسی زنجیره ارزش، به درستی فهمیده و اجرا شن.

کمپل می گه: «یک باور غلط اینه که باید به هر مانع شناسایی شده در بررسی زنجیره ارزش رسیدگی شه. بررسی زنجیره ارزش باید واسه اولویت بندی بهینه سازی اجباری ترین مشکلات (یعنی مشکلاتی که اگه حل شن، تولید به بیشترین سود می رسه) یا مشکلاتی استفاده کرده شه که می تونن سریع و راحت حل شن تا تغییر در بین بازیگران زنجیره ارزش شتاب گیرد.»

کمپل اخطار می ده که اگه یک بررسی گر، بررسی زنجیره ارزش شما رو انجام می ده، شما به عنوان مالک کسب وکار یا مدیر، مسئول هستین که از پیشنهادات اون بهترین استفاده رو ببرین.

به گفته کمپل: «هنجارهای اجتماعی اثر بزرگی در خیلی از زمینه هایی دارن که طبق اونا، راه حلا ممکن یا مورد قبول در نظر گرفته می شن. یک چشم انداز واسه رشد سرمایه گذاری خطرپذیر نمیتونه به وسیله یک بررسی گر به مالکان کسب وکار محلی مجبور شه. اگه این افراد می خوان منابع خود رو سرمایه گذاری کنن و روش کسب وکارشان رو تغییر، می تونن این چشم انداز رو قبول کنن.»

در حالی که بررسی زنجیره ارزش یک وسیله امتحان شده و اثبات شده، هدف استانداردهای دیگر واسه بررسی، قبول یک مدل کسب وکاریه که منحصر به روابط تجاری بین واحد تجاری و مشتری نیس. به ویژه هدف چارچوب سیستمای بازار در نفوذ فرصتای اقتصادی (LEO)، کمک به شرکت هاییه که به سرعت به تغییر شرایط بازار واکنش نشون میدن و نسبت به کسب وکار سنتی مفروض به وسیله بررسی زنجیره ارزش، رفت و امد گسترده تری با خونوادها و اجتماعات دارن.

زنجیره ارزش چیه و شناخت اون چه اهمیتی واسه کسب و کارا داره؟  آموزشی

منبع : businessnewsdaily


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید