اهداف و برنامه ها

اولین هدف؛ شکل‌گیری ساختار دبیرستان  است که بایداین ساختار منعطف، پرتلاش و پویا باشد

دومین هدف ، نیازمند کادرسازی نیروی انسانی متخصص هستیم لذا کسی که در این دبیرستان خدمت می‌کند باید در راستای تحقق اهداف آن باشد.

سومین هدف کوتاه‌ مدت؛ چهره ‌سازی و برند سازی از سمپاد است لذا باید این موضوع برای شکل گیری مطلوب دبیرستان مهم است و باید ارتباط سمپاد با بخش‌های مختلف جامعه تقویت شود، به‌طوری‌که جامعه چهره سمپاد را به‌خوبی بشناسد.

چهارمین هدف شناسایی و اهتمام ویژه به هدایت و پرورش نوجوانان دارای استعدادهای برتر خدادادی است و القاء این امر که این نخبگی را باید نعمت و موهبت الهی بدانند و همواره شکرگزار باشند همچنین تقویت روحیه جهادی که کار را برای خدا و وظیفه خود بدانند ، مرعوب غرب نباشند بلکه سازنده و تنیم کننده مغز و سلسله اعصاب و استخوا بندی جامعه خودشان باشند.

همچنین با توجه به اینکه یکی از مخاطبین و بازیگران اصلی تحقق محورهای بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری ، جامعه اثرگذار نخبگان می باشند و  رهبری و راهبری مقولات اساسی این بیانیه بر دوش نخبگان حقیقی است؛ مدارس استعداد های درخشان نقش بسزایی در آموزش و تربیت افرادی هوشمند، خلاق، نوآور، کارآمد، سرآمد در رهبری و مدیریت، دارای قدرت شناسایی و حل مساله و در عین حال مهذب، دلسوز، متواضع، تاب آور، حساس به مسائل کشور، عدالتخواه، انقلابی، آرمانخواه و در یک بیان ساده، الگوی علمی و عملی برای سایر آحاد جامعه و در افقی بالاتر برای جامعه بین الملل و در بالاترین حد آن در تاریخ بشر دارند.

مدارس خاص که برای ارائه برنامه درسی ویژه برای دانش آموزان تیزهوش می بایست در حوزه آموزش به ارائه اصولی برای انتخاب روش های شناسایی، اهداف برنامه درسی، محتوای تکمیلی، روش های یاددهی یادگیری، ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و صلاحیت های معلمان در قالب یک الگوی مطلوب پرداخته شود.

همانطور که در نگاه تمام ساحتی  مدنظر سند تحول بنیادین یکی ازاولویت‌های اصلی ، فعالیت مدارس استعدادهای درخشان است ، پرورش استقلال، ژرف نگری، خلاقیت ، پژوهشگری و روحیه کارآفرینی در این مدارس باید بصورت خاص و ثمربخش انجام گیرد.

در این مجال برنامه های متنوع آموزشی و پرورشی که می توان سطح دبیرستان دوره اول استعدادهای درخشان را ارتقاء داده و در تمام ابعاد آموزش و پروش ، دانش آموزانی نخبه تربیت شوند ، ارائه می گردد.

آموزشی ( یاددهی و یادگیری )

توجه به ایجاد انگیزه برای مطالعه مستقل و کشف مفاهیم به صورت عمیق، استفاده از آموزش زمینه ای فراهم نمودن زمان کافی برای مطالعه آزاد و پژوهش روی موضوعات مورد علاقه، تاکید بر تفکر درسطوح بالا وایجاد زمینه استدلال، تدریس گروهی معلمان و استفاده از روش های مشارکتی و گروه بندی های انعطاف پذیر دانش آموزان موجب ایجاد انگیزه در معلمان و دانش آموزان در جهت هرچه بهتر شدن آموزش در مدرسه خواهد شد

انتخاب دبیران آگاه به فن آوری نوین آموزشی و پژوهنده و همچنین تغذیه فکری و ارتقای مهارت های    حرفه ای دبیران  مبتنی بر یافته های پژوهشی جدید در آموزش تیزهوشان و توجه به سازوکارهای تشویقی و انگیزشی دبیران مدارس استعدادهای درخشان از اصول الگوی مطلوب در حوزه صلاحیت های معلمان    می باشند چرا که نیروی انسانی کارآمد مهمترین رکن مدارس سمپاد است.

برای رسیدن به این منظور برگزاری کلاسهای آموزشی برای دبیران توسط اساتید برجسته در مدت زمان محدود قابل اجرا و نتیجه بخش خواهد بود.

ایجاد گروههای درسی توسط دبیران در ماده درسی در جهت هماهنگی و بهره گیری در تهیه طرح درس و تعامل در روشهای تدریس یکدیگر گامی مهم در امر آموزش خواهد بود.

توجه به روش های نوین تدریس و همچنین کلاس بندی متنوع و استفاده از گروه بندی خوشه ای در کلاسها که موجب نگاه ویژه به مهارت ها و توانایی دانش آموزان می شود

برنامه ریزی نوین و دقیق برای دانش آموزان نخبه تر و تشکیل کلاسهای مجزا و مترقی توسط دبیران مجرب موجب نتیجه مطلوب خواهد بود

بکارگیری فناوری های نوین و هوشمند

امروزه یکی از مقوله های مدیریت مدارس ، هوشمندسازی دبیرستان و تجهیز آن به بهترین فن آوری های روز و همچنین استفاده تخصصی از این ابزار است.

مشارکت با اولیاء و اطلاع رسانی سریع و بروز فعالیت های مدرسه و دانش آموزان می تواند به رشد و ارتقاء مدیریت دبیرستان کمک شایانی کند که استفاده از نرم افزارهای تخصصی اعلام حضور و غیاب دانش آموز ، ثبت ورود و خروج دانش آموز و همچنین اعلام فعالیت ها بر اساس نمودارهای پیشرفت تحصیلی در پیشرفت و ارتقاء دبیرستان نقش بسزایی خواهد داشت شایان ذکر است در صورت متخصص بودن عوامل دبیرستان در ایجاد و مدیریت مدرسه هوشمند ، موجب حذف واسطه ها و کاهش هزینه ها خواهد شد.

همانطور که تلفن های همراه نیز یکی از ابزار بروز تعلیم و تربیت می باشد با استفاده صحیح و فرهنگ سازی استفاده و سوق دادن دانش اموزان در جهت برنامه نویسی و استفاده بهینه از این ابزار موجب تربیت نیروی های کارآمد و بروز خواهد شد

آزمون های مستمر و آنلاین بستر مناسب برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان   

 برخی از اصول ارزشیابی پیشرفت تحصیلی عبارتند از:

تناسب شیوه های ارزشیابی با رویکردها و اهداف آموزش تیزهوشان،

استفاده از ارزشیابی‌های چندگانه متناسب با آمادگی، توان و سبک‌های یادگیری دانش آموزان،

انجام ارزشیابی در موقعیت های طبیعی،

انعطاف پذیری در زمان برگزاری آزمون های تکوینی و پایانی،

استفاده از انواع سوالات مفهومی و واگرا در ارزشیابی به منظور افزایش خلاقیت و استفاده از ارزشیابی های گروهی به منظور ایجاد رقابت سالم.

بهره گیری از آزمون های مستمر و ثمربخش و ارتباط با سایر مدارس استعدادهای درخشان در سطح کشور و بهره گیری از آزمون های آنها در دبیرستان

با توجه به ظرفیت دبیرستان دوره اول در فراهم بودن سایت کامپیوتر و فراهم نمودن رایانه به تعداد دانش آموزان یک کلاس در جهت برگزاری آزمون ها در سایت با برنامه ریزی مدون هم در صرفه جویی کاغذ و زمان اصلاح ورقه های امتحانی و هم از نظر جلوگیری از ایجاد استرس اعلام نمره آزمون گامی مهم می توان برداشت.

همچنین با توجه به ظرفیت سایت همگام و دانش فناوری ارتباطات به راحتی می توان در ساعت های خاص توسط دبیر مربوطه آزمون های آنلاین از راه دور برگزار کرد.

برنامه های ترغیب و تشویق دانش آموزان در امر پژوهش و المپیاد های علمی

-ارائه برنامه های فعالیت پژوهش سرا و ایجاد هماهنگی در جهت استفاده از ظرفیت آن برای دانش آموزان

-ارائه برنامه شرکت در المپیاد های مختلف درسی جهت آماده سازی دانش آموزان برای المپیاد های علمی در دوره دوم متوسطه استعدادهای درخشان

-برگزاری برنامه های تجلیل و تقدیر از دانش آموزان پژوهنده

برگزاری برنامه های مختلف مشاوره ای

-ارائه برنامه های مختلف در امر مطالعه ، پژوهش ، دوری از اضطراب و استرس های درسی و امتحانی و نیز جلوگیری از آسیب های اجتماعی توسط اساتید مجرب مشاوره

-استفاده از خودارزیابی های معتبر و روانشناسانه

فعالیت های پرورشی

از آنجائیکه فعالیت های پرورشی نقش مهمی در تربیت دانش آموزان نخبه در امر فرهنگ و دینداری آن ایفا می کند برگزاری کلاس ها و مسابقات قرآنی و فرهنگی و هنری در سطح مطلوب و استانی با برنامه ریزی خود دانش آموزان و درگیرکردن آنها در  قالب شورای دانش آموزی ، پیشتازان ،  بسیج و کانو ها و هیئت مذهبی

برگزاری المپیاد ورزشی درون مدرسه ای و برنامه ریزی در جهت تشکیل تیم های مختلف ورزشی و اعزام به مسابقات منطقه ای و استانی

شناسایی دانش آموزان توانمند دارای مهارت های مختلف و برگزاری کلاسهای اموزشی  با دعوت از اساتید برجسته در جهت ارتقاء سطح مهارت برای کسب مقام در مسابقات

کنگره قرآنی سمپاد

با اشرافی که به برنامه های مختلف سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان داریم یکی از برنامه های این سازمان کنگره قرآنی است که در دو بخش گام های قرآنی و مسابقات در رشته های مختلف قرآنی است متاسفانه مدارس سمپاد صرفا جهت اظهار آمار،  این برنامه را اجرا می کنند و آنطور که باید هدف این برنامه نتیجه بخش باشد نیست درصورتی که می توان با ایجاد علاقه برای شرکت انگیزشی دانش آموزان نخبه در این برنامه با فناورهای نوین و برگزاری به شکل نوین این برنامه در صدد تربیت قرآنی جامعه نخبه، گام های موثری برداشت

طرح روشنا

اجرای هرچه بهتر این طرح و تقویت آن مبنی بر حضور روحانی بروز و تاثیرگذار در دبیرستان دروه اول استعدادهای درخشان که از برنامه مصوب و خاصه ی این مدارس می باشد در جهت دینداری و ارتقاء سطح دینی دانش آموزان موثر خواهد بود باید عرض کنم اجرای این برنامه صرفا برگزاری نمازجماعت در مدرسه نیست و باید حداقل به میزان 5 ساعت در هفته فوق برنامه برای این امر اختصاص داد.

برگزاری اردوهای مختلف آموزشی و تفریحی 

اردوهای مختلف آموزشی مطابق با دروس و برنامه ریزی مدون و مستمردر جهت محتوا دهی علمی و آموزشی به اردوهای تفریحی که این اردوها را از صرف تفریحی بودن خارج خواهد کرد و باتوجه به کنکاش و پژوهش در این اردو ها و ارائه کنفرانس از پژوهش ها ،  در تربیت دانش آموزان پژوهنده و محقق تاثیر بسزایی خواهد داشت

برگزاری نشست های مختلف فرهنگی و سیاسی 

برگزاری این نسشت ها با دعوت از اساتید مجرب در مناسبت های مختلف دینی و اجتماعی موجب تقویت بینش سیاسی و بصیرتی دانش آموزان خواهد بود

برنامه های استفاده از ظرفیت انجمن اولیاء و مربیان و مشارکت اولیاء در برنامه های دبیرستان

با توجه به بالا بودن سطح فرهنگی و علمی اولیاء دانش اموزان استعدادهای درخشان شناسایی و مشارکت آنها و نیز برگزاری برنامه های مختلف در امر ارتقاء سطح رفتاری و علمی انها  در جهت ارتقاء سطح دبیرستان مفید خواهد بود

استفاده از ظرفیت سایر ارگانهای دولتی

باتوجه به شرایط و تاثیر گذاری در دوره اول متوسطه آشنایی هرچه بهیتر و بیشتر دانش آموز با ارگانهای دولتی و شناخت مسئولیت ها موجب هدفمندی دانش آموز در امر تحصیل خواهد بود و چه بسا انگیزه دانش آموز برای شناخت مشکلات و زیرساخت های کشور و ایجاد دغدغه تاثیرگذاری بیشتر خواهد شد.همکاری با سایر  نهادهای آموزشی نیز موجب پر شدن خلاء های موجود در آموزش و پروش خواهد بود.

امتیاز دهید

نظرات و پیشنهادات

Top