سرخ کن بدون روغن چیه و چه فرقی با سرخ کن معمولی داره؟ “

 

در سالای گذشته، پیشنهادای پزشکان مبنی بر خطرناک بودن غذاهای سرخ کردنی باعث شده بود تا تعداد طرفداران این روش طبخ غذا تا حدودی کم بشه. اما این روزها به دلیل گسترده ی سرخ کُن بدون روغن که ادعا می کنن چربی موجود در غذاهای محبوبی مثل سیب زمینی سرخ شده، بال مرغ، پیراشکی و استیک ماهی رو کم می کنه شاهد افزایش دوستداران غذاهای سرخ کردنی هستیم. اما آشپزی با سرخ کن بدون روغن واقعا روش سالمیه؟ در این مقاله به بررسی امتیازات و خطرات استفاده از سرخ کن بدون روغن خواهیم پرداخت. با «چه جوری» همراه باشین.

 

سرخ کن بدون روغن چیه و چیجوری کار می کنه؟

سرخ کن بدون روغن وسیله محبوبی در آشپرخانه هستش که میشه با استفاده از اون غذاهای سرخ کردنی مثل گوشت، شیرینی و چیبس سیب زمینی تهیه کرد.

این دستگاه، هوای داغ شامل قطرات روغن رو در دور غذا می چرخونه و غذا رو تُرد و خوشمزه می کنه و هم باعث ایجاد واکنش شیمیاییِ شناخته شده ای به نام «واکنش میلارد» می شه. این واکنش پیشه گرما بین یک اسید آمینه و قند احیاکننده اتفاق میفته. درنتیجه رنگ و طعم غذا تغییر می کنه.

غذاهایی که با سرخ کن بدون روغن تهیه می شن، به دلیلِ مقدار کم چربی و کالری، به عنوان جانشین سالمی به جای غذاهای سرخ کردنی معرفی می شن.

واسه تهیه ی غذا بدون تغییر طعم و بافت اون در سرخ کن بدون روغن، فقط به یک قاشق غذاخوری روغن نیازه، درحالی که واسه سرخ کردن غذا به روش معمولی باید از روغن زیاد استفاده کرد.

سرخ کن بدون روغن و کاهش چربی غذا

سرخ کن بدون روغن چیه و چه فرقی با سرخ کن معمولی داره؟ " آموزشی

غذاهایی که در روغن زیاد سرخ می شه، نسبت به غذاهایی که با بقیه روشای آشپزی تهیه می شه چربی بیشتری داره. مثلا سینه ی مرغی که در روغن سرخ می شه، حدود ۳۰ درصد چربی بیشتری نسبت به جوجه ی کبابی داره.

بعضی از تولیدکنندگان ادعا می کنن استفاده از سرخ کن بدون روغن تا ۷۵ درصد چربی غذاهای سرخ شده رو کم می کنه، واسه همین نسبت به روشای سنتی مناسب تره. مثلا وقتی سرخ کنای دیگر به ۳ فنجون (۷۵۰ میلی لیتر) روغن نیاز دارن، سرخ کن بدون روغن فقط به ۱ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتر) روغن نیاز داره.

مقدار روغنی که در سرخ کنا استفاده می شه، تقریبا ۵۰ برابر سرخ کن بدون روغنه. هر چند تموم این روغن به وسیله غذا جذب نمی شه، اما سرخ کن بدون روغن به میزان مشخصی چربی غذای تون رو کم می کنه.

به خاطر اینکه افزایش مصرف روغنای گیاهی با افزایش خطر دچار شدن به مریضیایی مثل مریضیای قلبی و نا آرومی در ارتباطه، تغییر روش مصرف روغن می تونه اثر زیادی در سلامتی افراد داشته باشه.

سرخ کن بدون روغن و کمک به کاهش وزن

سرخ کن بدون روغن چیه و چه فرقی با سرخ کن معمولی داره؟ " آموزشی

غذاهایی که در روغن زیاد سرخ می شن نه تنها چربی بالایی دارن، بلکه میزان کالری اونا بیشتره و می تونه باعث افزایش وزن شه.

مطالعه ای که روی ۳۳,۵۴۲ بزرگ سال اسپانیایی انجام شد، نشون می ده که افزایش مصرف غذاهایی که در سرخ کن تهیه می شه با افزایش خطر چاقی در ارتباطه.

اگه به دنبال کاهش وزن هستین، می تونین واسه شروع از غذاهایی که با سرخ کن بدون روغن تهیه می شه استفاده کنین.

لازمه بدونین که هر گرم چربی شامل ۹ کالریه و این میزان حدود ۲ برابر کالری موجود در یک گرم از بقیه مواد مغذی مثل پروتئین و کربوهیدراته.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سوء گذشته کیفری چیه؟ "

ازآنجایی که غذاهای تهیه شده در سرخ کن بدون روغن نسبت به غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شدن چربی کمتری دارن، استفاده از سرخ کن بدون روغن روشی ساده واسه کاهش کالری و کاهش وزنه.

سرخ کن بدون روغن و کاهش ترکیبات مضر

غذاهای سرخ شده جدا از اینکه چربی و کالری بالا می تونه ترکیبات مضری مثل آکریل آمید بسازه. آکریل آمید ترکیبیه که در غذاهای غنی از کربوهیدرات که با گرما بالا تهیه می شه، به وجود میاد و غذاهای سرخ شده هم از همون دسته هستن.

طبق گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، آکریل آمید یک «سرطان زای احتمالی» است که می تونه موجب پیشرفت سرطان شه. بعضی از تحقیقات ارتباطی بین آکریل آمید و افزایش خطر سرطان کلیه، اندومتر رحم (اندومتریوز) و تخمدان نشون می ده.

استفاده از سرخ کن بدون روغن به جای سرخ کردن غذاها می تونه به کمتر شدن آکریل آمید غذای تون کمک کنه. درواقع، طبق تحقیقات، استفاده از سرخ کن بدون روغن نسبت به روشای سنتی سرخ کردن غذا، تا ۹۰ درصد میزان آکریل آمید رو کم می کنه. به یاد داشته باشین بقیه ترکیبات مضر ممکنه بازم در طول روند سرخ کردن بدون روغن تشکیل شه.

آلدئید، آمینای هتروسایکلین و هیدروکربنای آروماتیک پلی سیکلیک، بقیه مواد شیمیایی مضری هستن که با آشپزی با گرما بالا تشکیل می شن و با افزایش خطر سرطان در ارتباطه. بااین حال تحقیقات واسه تعیین اینکه چه جوری سرخ کن بدون روغن باعث تشکیل این ترکیبات می شه بازم ادامه داره.

سرخ کن بدون روغن سالم تر از سرخ کن

سرخ کن بدون روغن چیه و چه فرقی با سرخ کن معمولی داره؟ " آموزشی

غذاهایی که با سرخ کن بدون روغن تهیه می شه، به چند دلیل از غذاهایی سرخ شده سالم تر هستن. این غذاها نسبت به غذاهایی که به روش سنتی سرخ می شن چربی، کالری و حتی ترکیبات مضر کمتری دارن.

اگه می خواید بدون کنار گذاشتن غذاهای سرخ شده وزن خودتون رو کم کنین یا میزان چربی مصرفی خود رو کم کنین، استفاده از سرخ کن بدون روغن گزینه خوبیه. بااین حال، به یاد داشته باشین که بهتر بودن سرخ کن بدون روغن به این معنی نیس که این روش بهترین گزینه واسه حفظ سلامتی شماس.

مضرات سرخ کن بدون روغن

با اینکه استفاده از سرخ کن بدون روغن سالم تر از سرخ کنه، بازم اینجور غذاهایی در رده غذاهای سرخ شده قرار می گیرن و تحقیقات نشون میدن که خوردن غذاهای سرخ شده نتیجه های بدی واسه سلامتی داره.

مثلا مطالعه ای که روی ۱۵,۳۶۲ فرد انجام شد نشون می ده که مصرف زیاد غذاهای سرخ شده با افزایش خطر مشکل قلبی در ارتباطه.

تحقیقات دیگری نشون می ده که مصرف زیاد غذاهای سرخ شده ممکنه خطر دچار شدن به شکلای مختلف خاصی از سرطان مثل سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان دهن رو زیاد کنه.

مصرف همیشگی غذاهای سرخ شده با دچار شدن به بقیه مریضیا مثل دیابت نوع دو و فشار خون بالا مرتبطه.

به خاطر اینکه تحقیقات روی اثرات غذاهایی که بدون روغن سرخ شدن محدوده، بهتره مصرف غذاهای سرخ شده رو کمتر کنین تا سالم تر بمونین.

به جای اون می تونین از روشای طبخ سالم مثل پختن، کبابی کردن یا روش بخارپز استفاده کنین. این روش ها نه تنها عطر و طعم غذا رو حفظ می کنن، اثرات منفی غذاهای سرخ شده رو هم ندارن.



دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید