امتحان میزان اثر با چند روش موثر و کاربردی 

 

روشای امتحان اثر

دو روش واسه اندازه گیری اثر هست: امتحان مستقیم و امتحان غیرمستقیم.

روشای امتحان مستقیم اثر

امتحان میزان اثر با چند روش موثر و کاربردی  آموزشی

روش سابقه فروش

بعضی از آمار مربوط به اثر گذشته رو میشه، از راه امتحان رابطه بین هزینه و فروش کلی یک محصول، به دست آورد. واسه آزمایش دقیق، باید چندین بررسی رگرسیون (Regression analysis) درباره هزینه های و میزان فروش در بازه های زمانی مختلف انجام شه. نتایج این بررسیا نشون می ده که چه جوری تغییر در هزینه های موجب تغییر در میزان فروش شده.

کنترل تجربی

روش دیگر واسه امتحان اثر ، روش کنترل تجربیه و زمانی کاربرد داره که یک رابطه اتفاقی بین و فروش ایجاد می شه. البته این روش نسبت به روشای دیگر آزمایش اثر ، پُرهزینه تره اما انجام اون لازم به نظر می رسه، چون که احتمال نبود تأثیرگذاری بر فروش همیشه هست. جدا از اینکه این، این روش می تونه به عنوان یک پیش آزمون واسه کمک به انتخاب بین طرحای خلاقانه ی جانشین واسه انجام شه. یکی از اقدامات تجربی واسه آزمایش اثر بر فروش، بازاریابی آزمایشیه.

امتحان اثر قبل و بعد از در گروه های کنترل

این روش یکی روشای آزمایش کلاسیکه که شامل تستا و گروه های کنترل مختلف می شه. در این روش دو گروه کنترل، مثلا دو نوع شهر انتخاب می شن. شهرهایی که کمپینای تبلیغاتی در اونا اجرا می شه (شهرهای آزمایشی) و دسته دیگر شهرهای مرکزی. قبل از هر چیز و پیش از اجرای هر گونه کمپین تبلیغاتی، سطح فروش عادی یک محصول در هر دو نوع شهر محاسبه می شه. بعد، کمپینای تبلیغاتی در شهرهای دسته اول یعنی شهرهای آزمایشی، ارائه می شن و در شهرهای مرکزی هیچ تبلیغی صورت نمی گیره. بعد با کم کردن میزان فروشِ قبل از ، از فروش کلی محصول، میشه اثر رو در شهرهای دسته اول با میزان فروش در شهرهای مرکزی مقایسه کرد.

طرحای تجربی چندمتغیره

روشای کنترل تجربی که در بالا مطرح شد، نتایج خوب و دقیقی درباره اثر بر فروش کلی اجناس به دنبال داره اما در توضیح موفقیت یا شکست تک تک کمپینای تبلیغاتی، موفق نیس. با کمک طرحای چندمتغیره میشه اثر هر تبلیغ و دلیل شکست و موفقیت هر کمپین رو توضیح داد. در این روش واسه هر وسیله تبلیغاتی به طور جداگونه یک منطقه جغرافیایی در نظر گرفته می شه تا اثرات اون بر فروش کلی مشخص شه. این طرح تجربی به صاحبان کسب و کارا کمک می کنه تا اثر هر وسیله تبلیغاتی رو، هم به طور جداگونه و هم در مورد بقیه وسایل تبلیغاتی سبک سنگین کنن.

روشای امتحان غیرمستقیم اثر

دیده شدن

امتحان میزان اثر با چند روش موثر و کاربردی  آموزشی

واسه اینکه مؤثر واقع شن، باید در خطر دید تعداد بیشتری از مخاطبان قرار بگیرن. تعداد مخاطبانِ هدفی که پیامای یک تبلیغ رو می بینن یا می شنون باید مورد توجه قرار بگیره. اگه به درستی در خطر دید مخاطبان قرار نگیرد، شکست خواهد خورد. صاحبان کار و کاسبی یا تبلیغ کنندگان با جمع آوری آمار مختلف مثلا میزان فروش و تیراژ مجلات و روزنامه ها و ژورنالا یا از راه بررسی آمار افرادی که از یک بیلبورد دیدن کردن یا از وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کردن، می تونن بررسی کنن که هر کدوم از این روشای تبلیغاتی چقدر مورد بازدید و توجه مردم و مخاطبان قرار گرفته. با بررسی آمار مخاطبان رسانه های مختلف (مثلا تعداد مخاطبان شبکه های تلویزیونی یا رادیویی که تبلیغ خاصی رو پخش کردن یا تیراژ روزنامه ها و مجلاتی که تبلیغی رو منتشر کردن) میشه تا حدودی به میزان دیده شدن پی برد.

جلب توجه مخاطب و یادآوری تبلیغ به وسیله مشتری

امتحان میزان اثر با چند روش موثر و کاربردی  آموزشی

این ملاک یکی از عادی ترین معیارهای بررسی نتایجه و یادآوری محتوای تبلیغ در بین یه گروه خاص یا گروهی از مشتریان پنهون در کمتر از ۲۴ ساعت پس از پخش و دیده شدن تبلیغ رو بررسی می کنه. جلب توجه مشتریان، مهم ترین ویژگی خوبه. تبلیغاتی که نتونه توجه مشتریان هدف رو جلب کنه، اثر زیادی نداره. دو روش واسه آزمایش میزان جلب توجه هست؛ یکی پیش آزمون (pre-test) و دیگری پس آزمون (post-test). در آزمایش پیش آزمون، از مشتریان خواسته می شه که مشخص کنن تبلیغی رو که قبلا دیده ان، چه قدر می شناسن و به یاد میارن. این آزمون در یک محیط آزمایشگاهی انجام می شه. در این محیط، مشتریانی که مختلف رو قبلا خونده یا شنیده ان، مورد بررسی قرار می گیرن. بعد محققان از اونا با توجه به پخش شده، سؤالاتی می پرسند تا میزان جلب توجه و یادآوری تبلیغ رو سبک سنگین کنن.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   سخت ترین و شادترین سال های ازدواج تون کدوم ها هستن؟ 

در روش پس آزمون، بعد از اینکه یک تبلیغ اجرا شد، از مشتریان درباره یادآوری و میزان جلب توجه سؤال پرسیده می شه.

این معیارها نشون می ده که یک تبلیغ چه قدر تونسته توجه مشتریان رو جلب کنه به نحوی که بتونن اونو به یاد بیارن و محصول معرفی شده رو شناسایی کنن. در کشورهای غربی واسه اندازه گیری شاخصای توجه، از وسایل مختلفی مثل دوربین چشمی استفاده می شه.

باخبر شدن از برند

صاحبان کسب وکاری که معمولا به توجه ویژه ای دارن و بهش تکیه می کنن، بیشتر با امتحان آگاهی مشتری از یک محصول یا برند، اثر رو آزمایش می کنن. پیش فرض این نوع از امتحان اینه که رابطه مستقیمی بین و آگاهی مشتری هست. البته این مدل از امتحان اثر مورد نقد عده ی زیادی قرار داره چون که آگاهی مشتری، نتیجه مستقیم نیس و فاکتورهای زیاد دیگری هم بر اون تأثیرگذار هستش. این نقد رو بر امتحان اثر مستقیم از راه آزمایش میزان فروش هم میشه وارد دونست. چون عوامل زیادی غیر از هم، می تونه بر فروش بیشتر تأثیرگذار باشه. اما واسه اجناس جدید، تغییر در آگاهی مشتری، بیشتر نتیجه اثره.

درک معنی

امتحان میزان اثر با چند روش موثر و کاربردی  آموزشی

مشتریان معمولا رو وسیله ای واسه به دست آوردن اطلاعات درباره محصول، برند یا شرکتی خاص میدونن. مشتریان تنها در صورتی می تونن اطلاعات مورد نیاز خود رو از به دست بیارن که به درستی رو فهمیده باشن و پیام و محتوای اونو دریافت کنن. آزمونای مختلفی واسه امتحان میزان درک مشتریان از یک تبلیغ هست. یکی از این آزمونا، آزمون یادآوریه. مشتریان، زمانی یک تبلیغ رو به یاد میارن که اونو فهمیده و درک کرده باشن. روش دیگر واسه امتحان این متغیر، پرسیدن سؤالاتی درباره موضوعات مطرح شده دره. اینطوری میشه از چگونگی درک پیام (درک پیام به شکل ذهنی و درک کامل) به وسیله مشتری آگاهی پیدا. بعضی وقتا با پرسیدن سؤالای مختلف از مشتریانِ هدف، میشه اثر تبلیغ رو آزمایش کرد؛ سؤالاتی مثل «در مورد تبلیغ تلویزیونی جدید ما چه نظری دارین؟» یا « پیام تبلیغ رو به درستی دریافت کردین؟»

جواب این سؤالات به شما کمک می کنه تا بینش کافی درباره خود به دست بیارین و با توجه به اونا، تصمیمات جدیدی واسه استفاده از روشای تبلیغاتی مختلف در پیش گرفتن کنین.

تغییر نگاه

از آنجایی که یکی از اهداف اصلی ، تأثیرگذاری بر طرز فکر مخاطبان در مورد یک محصول، خدمت یا شرکته، این تغییر نگاه در بین گروه های مختلفی که یک تبلیغ رو دیده ان، آزمایش می شه. روشای مختلفی واسه آزمایش این عامل هست. از سوال درباره تمایل واسه خرید یا احتمال خرید گرفته تا امتحان ویژگیای خاص مربوط به محصول که مورد توجه مشتریان قرار گرفته و طرز فکر و نگاه اونا رو تغییر داده.

کارکرد مشتری

یکی از اهداف ، تحریک مشتریان به انجام یک عمل خاص یا ایجاد یک رفتار در اوناس. کارکرد مشتریان یا تمایل اونا واسه انجام یک عمل با وسایل مختلفی قابل امتحان و ارزیابیه. واسه آزمایش این عامل باید از مشتریان پرسید که چه دلیلی باعث اشتیاق اونا واسه خرید یک محصول یا برند شده. یکی از شکلای مختلف عملکردهایی که تبلیغ کنندگان توقع دارن از مشتریان ببینن، رفتار خریده. اگه شرکتی به دنبال کاهش هزینه تبلیغ، با افزایش فروش روبرو شه، فرض ما بر این هستش که این شرکت موثر بوده. منطقا باید اندازه گیری حجم فروش، بهتر از دیگر معیارها واسه امتحان مؤثر بودن به کار رود.

جمع بندی

روشای فوق، واسه امتحان مستقیم و غیرمستقیم اثر استفاده میشن. با بررسی و بررسی نتایج به دست اومده از روشای آزمایش مطرح شده، میشه به میزان اثر بر فروش و سود بیشتر پی بُرد و تصمیمات جدیدی واسه تغییر یا ادامه روند ، در پیش گرفتن کرد.

منبع : mbaknol.com


دسته‌ها: آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید