۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی

غده ی تیروئید با ترشح هورمون، سوخت وساز بدن رو تنظیم می کنه. رژیم غذایی نامناسب، مشکلات هورمونی و بعضی مریضیا مثل ی عواملی هستن که در کاهش سوخت وساز بدن نقش دارن. کم کاری تیروئید یک مشکل هورمونیه که با کم شدن سوخت وساز بدن باعث ایجاد خستگی و افزایش وزن می شه. حتی بعد از اینکه مشکل کم کاری تیروئید از راه جایگزینی هورمون درمان شد بازم ممکنه روند سوخت وساز بدن به شکل سابق خود باز نگردد. این کاهش روند سوخت وساز با احساس خستگی همراهه و با اینکه فرد در طول روز به اندازه کافی کالری دریافت می کنه اما بازم قادر نیس وزن خود رو کم کنه.

خانوم ماری شومون (Mary Shomon) نویسنده ی آمریکایی و یکی از فعالان بخش ی سلامته که از سال ۱۹۹۵ کلی ی فعالیت اون، آموزش افرادیه که با مریضیای مربوط به تیروئید و مشکلات هورمونی دست و پنجه نرم می کنن. اون در این مقاله ۱۱ راه حل واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی معرفی می کنه.

صبحانه فراموش نشه

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

صبحانه نقش مهمی در تنظیم سوخت وساز بدن اجرا می کنه و از این راه باعث کنترل وزن و کارکرد بهتر بدن می شه. اگه به هر دلیلی صبحانه رو از وعدهای غذایی خود حذف کنین و به مدت طولانی گرسنه بمونین، بدن واسه تامین انرژی لازم خود در حالت آماده باش قرار میگیره، سوخت وساز رو کم می کنه و چربی رو ذخیره می کنه.

شام سبک

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

شام باید سبک ترین وعده غذایی شما باشه. به گفته متخصصین این بخش، بعد از ساعت ۸ شب یا ۳ تا ۴ ساعت قبل از خواب نباید شام خورد. این روش به گوارش غذا در بدن کمک می کنه و باعث می شه در فعالیتای روزانه خود کالری بیشتری بسوزونین.

اگه روزانه کمتر از ۱۰۰۰ کالری دریافت کنین این پیام به بدن مخابره می شه که شما در حالت گرسنگی قرار دارین، پس سوخت وساز بدن کاهش پیدا میکنه.

از صرفمیان وعده دوری کنین

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

پیشنهاد عادی واسه کاهش وزن، داشتن وعدهای غذایی زیاد و سبکه، اما برخلاف این نظریه، بهتره بیمارانی که مشکل تیروئید دارن سه وعده غذایی زمان بندی شده در طول روز دریافت کنن و خوردنمیان وعده رو به کمه کم برسانند تا بدن در شرایط چربی سوزی قرار بگیره.

ورزش هوازی

یکی از راه های مناسب واسه افزایش سوخت وساز بدن، ورزش کردنه. ورزشای هوازی به تنظیم کارکرد غده ی تیروئید کمک می کنن. اگه تمرینات هوازی به هنگام صبح انجام شن، افزایش سوخت وساز در تموم روز ادامه پیدا میکنه.

از راه تمرین با وزنه و ورزشای مقاومتی عضله سازی کنین

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

واسه عضله سازی و افزایش توان عضلات باید کمه کم ۲ تا ۳ بار در هفته با وزنه کار کنین و تمرینات مقاومتی پیشرونده داشته باشین. ماهیچه های بدن بیشتر از اونکه چربی بسوزونن، کالری می سوزونن، پس هرچه عضله ی بیشتری داشته باشین، حتی وقتی که در حال استراحت هستین، کالری بیشتری می سوزونین.

آب استفاده کنین

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

نوشیدن آب به افزایش سوخت وساز بدن کمک می کنه و یکی از آسونترین راه ها واسه کاهش وزنه. واسه بهتر شدن فرایند سوخت انرژی در بدن باید روزانه ۸ لیوان آب استفاده کنین.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   زندگی آوارشده 

ویتامین B و آهن استفاده کنین

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

اگه از کمبود انرژی رنج می برین باید مراقب میزان ویتامین B و آهن بدن خود باشین. به ویژه ویتامین B12 واسه تامین انرژی بدن بسیار ضروریه. واسه اطمینان از میزان ویتامین دریافتی بدن حتما روزانه یک قرص ب-کمپلکس (B-Complex) و یک قرص زیرزبانی B12 استفاده کنین. ویتامین دیگری که واسه رفع خستگی خوبه ویتامین B1 هست که با نام تیامین هم شناخته می شه. از طرف دیگه باید میزان آهن بدن، به ویژه فریتین، کافی باشه چون که کم خونی سوخت وساز بدن رو کم می کنه.

مکملی واسه رفع خستگی

در بدن واسه تولید انرژی، موادی ساخته می شه. در محل ساخت این مواد، مکملایی حضور دارن که واسه رفع خستگی به درد بخور هستن. مکملایی که در این دسته قرار می گیرن و در درمان خستگی استفاده می شن عبارتند از:

  • کو آنزیم Q10 که به نام COQ10 هم شناخته می شه و انرژی موردنیاز ماهیچها رو تامین می کنه.
  • NADH (نیکوتین آمید آدنین دی نیکلئوتید) که واسه تبدیل غذا به انرژی، به سلولا کمک می کنه.
  • دی-ریبوز (D-Ribose) که به تولید انرژی در میتوکندری کمک می کنه.
  • عصاره چای سبز

گیاهان چینی

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی
گیاه شیساندرا

بعضی گیاهان چینی انرژی رو در بدن افزایش میدن و واسه رفع خستگی به درد بخور هستن. در درمان گیاهیِ کم کاری تیروئید باید از مصرف گیاهانی مثل اِفِدرا یا اُرمک که نقش محرک داره پرهیز کنین. گیاه چینی شیساندرا به رفع خستگی کمک می کنه و جنسینگ هم واسه افزایش انرژی بدن خوبه. اما فراموش نکنین که قبل از مصرف هرگونه داروی گیاهی، مکمل و یا ویتامین باید با دکتر خود مشورت کنین. در افرادی که گرفتار به فشار خون هستن مصرف جنسینگ پیشنهاد نمی شه و در زمان بارداری باید از مصرف خیلی از مکملا و گیاهان دارویی پرهیز کرد.

چای ماته (MATE TEA)

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

موقع نوشتن کتابم به نام «کم کاری تیروئید- بایدها و نگفتها»، این فرصت رو داشتم تا با متخصص داروهای گیاهی و آروماتراپیست خانوم میندی گرین (Mindy Green) از موسسه ی تحقیقات گیاهی (Herbal Research Foundation) مصاحبه کنم. از اون پرسیدم به عنوان کسی که از کم کاری تیروئید رنج می برم وقتی که خیلی خسته ام و به یک فنجون بزرگ اسپرسو دوبل احتیاج دارم، بهتره واسه رفع خستگی چه بخورم؟ اون جواب داد: «بدون شک چای ماته. ماته گیاهیه که در آمریکای جنوبی رشد می کنه. این نوع چای از چای سیاه و قهوه مغذی تره، کافئین داره و به جای اینکه فرد رو عصبی کنه بهش انرژی کافی می ده.»

تمرینات مربوط به انرژی رو انجام بدین

۱۱ روش واسه افزایش سوخت وساز بدن و شکست دادن خستگی آموزشی

واسه رفع خستگی و افزایش انرژی به انجام یوگا، تای چی، چی گونگ و ریکی (Reiki) بدین. حرکات آهسته در یوگا، تای چی و چی گونگ، انرژی رو در راه درست هدایت می کنه و ریکی، در باز شدن کانالای انرژی، به شما کمک می کنن. این ورزشا و هنرهای رزمی با کم شدن استرس و ایجاد تعادل در میزان انرژی بدن، سوخت وساز رو افزایش میدن، خستگی رو از بین می برن و به کاهش وزن کمک می کنن.

منبع : verywell.com

دسته‌ها: آموزشی