۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد

خوردن غذای خوب و سالم، ورزش کردن، و خوابیدن به اندازه کافی، ازجمله موضوعاتی هستن که بسیار بر اونا تأکید می شه و تقریبا همه ما از امتیازات این عادات و نتایج عمل نکردن به اونا مطلعیم. اما خیلی از ما عادتای به ظاهر ساده ای داریم که بعضی از اونا واسه سلامت ما مضر و یه سریای دیگه خطرناک ان. در این مقاله با ۱۱ عادتی آشنا میشیم که تصور نمی کنیم سلامتی مون رو به خطر بندازن، اما واقعیت چیز دیگریه.

 

۱. پا روی پا انداختن

اولین بار یکی از شرکتای تولیدکننده ی مکملای غذایی در سال ۱۹۹۹ درباره مضرات پا روی پا انداختن اخطار داد. این شرکت حتی در امریکا کمپین زیادی به نام The Great Cross-out درست کرد که چیزی بیشتر از ترفندی تبلیغاتی بود. مضرات این عادت به عوامل مختلفی بستگی داره: مهم ترین اونا اینه که چه مدت پاهایتان رو روی هم میندازین و چقدر به این کار عادت دارین. طبق تحقیقات زیاد، ثابت شده که پا روی پا انداختن روی صندلی یا روی زمین، موقتا باعث فشار خون بالا می شه و خطر دچار شدن به واریس و آسیب دیدگی عصب سیاتیک رو به دنبال داره. این عصب که طولانی ترین عصب بدن انسانه، از ناحیه کمری شروع و تا انتهای پا امتداد داره. عوارضی مثل خواب رفتن پا در اثر پای روی پا انداختن موقتی ان، اما اگه روزها و هفته ها این کار رو تکرار کنین، باید بدونین دلیل اصلی کمردرد و گردن درد شما همین عادته.

۲. غذادادن به پرندگان

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

باوجود بعضی مضراتِ این کار واسه بعضی پرندگان، ما نمی گیم غذادادن به پرندگان کلا اشتباهه، بلکه می خواهیم به جنبهایی از این عادت اشاره کنیم که واسه آدما و بعضی گونه های پرندگان مشکل آفرین میشه.

  • بعضی محققان نگران وابستگی بیش ازحد پرندگان به تأمین غذا از طرف آدما هستن و این وضعیت رو «تله ی بوم شناختی» می گن. در این حالت، پرندگان به منبع غذایی خاصی وابسته می شن که درواقع قابل اعتماد نیس. اگه آدما به هر دلیلی این تأمین غذا رو قطع کنن، پرندگان آسیب می بیننن؛
  • جذب کردن پرندگان به وسیله غذادادن، کار گربه ها رو واسه شکار راحت تر می کنه. با این کار، پرندگان به نزدیک شدن به خونها و خیابونا تشویق می شن و واسه همین درنتیجه ی برخورد با ماشینا و پنجرها، دچار مرگا می شن. درباره خطرات انداختنِ آدامس روی زمین هم هشدارهای مثل زیادی شنیده ایم؛
  • مهم تر از همه اینا، احتمال انتقال بعضی مریضیای پرندگان به آدم هاست. احتمال اینکه پرنده ای شهری، آلوده به یه جور مریضی مسری باشه، بیشتر از ۵۰درصده. بعضی از این مریضیای مسری عبارت ان از: اورنیتوزیس، کولی باسیلوز، هیستوپلاسموزیس، سالمونلوز، سل، لیستریوسیس، تب خرگوش (تولارمی)، مریضی نیوکاسِل، توکسوپلاسموز و مریضیای دیگر.

۳. استفاده از عینکای آفتابی نامرغوب

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

بعضی تولیدکنندگان با انگیزه هزینه کمتر و فروش بیشتر، از پلاستیکای نامرغوب در تولید عینکای آفتابی استفاده می کنن. این نوع پلاستیک، از چشم در برابر تابش فرابنفش (UV) محافظت نمی کنه و می تونه باعث سوزش شبکیه ی چشم شه. مردمک چشم، پشت شیشه ی تیره ی عینکای آفتابی، گشاد می شه؛ دقیق تر بگیم: اندازه اون از نصف میلی متر به پنج یا شش میلی متر می رسه. حالا اگه شیشه ی عینک نامرغوب باشه، میزان دریافت پرتوهای فرابنفش دو برابر می شه. پس اگه نمی خواهید یا نمی تونین عینکای آفتابی اصل بخرین، قید عینکای قلابی رو بزنین، چون ضرر استفاده از این عینکا از عینک نزدن بیشتره.

۴. نوشیدن بسیار زیاد آب

بله، درست شنیدید! نوشیدن آب واسه سلامتی خوبه، به شرط اینکه در نوشیدن اون زیاده روی نکنین. نوشیدن بیش ازحد آب باعث مسمویت آبی می شه که بهش هیپوناترمی میگن. هیپوناترمی باعث کاهش غیرطبیعی سطح سدیم در جریان خون می شه و این، طغیان محتویات درون سلولا رو به دنبال داره. گرفتگی عضلانی، ضعف و بی حالی، تهوع، استفراغ، خستگی، اسپاسم و سردرد از مشکلات مسمومیت آبیه.

محققان مصرانه ادعا می کنن که احتیاج بدنِ هر فرد به نوشیدن آب متفاوته. اگه جنب وجوش شما زیاد باشه یا اهل ورزش باشین، آب بیشتری می خورین، اما اگه مشکل قلبی عروقی یا کلیوی داشته باشین، بهتره کمتر آب بخورین. درهرصورت، بهترین راهِ فهمیدن میزان احتیاج روزانه ما به آب، تشنگیه. اگه احساس تشنگی نمی کنین، به زور آب نخورید.

۵. استفاده از کیسه آب گرم

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

گذاشتن کیسه آب سرد یا گرم روی موضع دردناک بدن، دم دست ترین روش ما واسه آرامش درده، اما بهتره با فهرست کاملی از مریضیایی آشنا بشین که واسه درمانشان به استفاده از کیسه های آب گرم احتیاجی نیس. بعضی از این مریضیا عبارت ان از: خون ریزی، نا آرومی شدید در ناحیه شکم (نا آرومی آپاندیس، نا آرومی کیسه صفرا، نا آرومی لوزالمعده)، و رگ به رگ شدگی یا آسیب دیدگی (چند ساعت یا چند روز اولِ پس ازآن). فرایندای گرمایی در درمان مریضیای سرطانی هم مضرند.

این مطلب رو هم توصیه می کنم بخونین:   آسونترین راهی که شما رو به یک مدیر محبوب تبدیل می کنه 

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

آرامش

۶. آماده کردن ذرت بوداده در مایکروویو (تندپز)

مسئله درباره روش پخت نیس، بلکه درباره افزودنی هاست. خطری که از اون صحبت می کنیم، مربوط به ماده ای شیمیاییه به نام دی استیل . دی استیل یه جور روغن مصنوعی و طعم دهنده ای با رایحه و رنگی مثل کرهه. مصرف دی استیل ضرری نداره، اما مسئله نگران کننده وقتی اتفاق میفته که این ماده شیمیایی پس از بخارشدن در اثر گرما، وارد ریها شه. طبق تحقیقات انجام شده در این مورد، بین بو کشیدن بوی این طعم دهنده ی مصنوعی و انسداد ریوی طولانی، رابطه ای هست. واسه جلوگیری از این آسیب، اجازه بدین ذرت بوداده قبل از خوردن، کمی سرد شه.

۷. غذاخوردن پشت میز کار

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

محیطای کاری، بسیار جورواجور ان و بدون شک همه اونا جایای مناسبی واسه غذاخوردن نیستن. حتی غذاخوردن در بعضی محیطا ممکنه خطرناک باشه، چون هزاران باکتری در این محیطا جمع شدن که وجودشون در هضم غذا مشکل ایجاد می کنه. اگه این دلایل براتون کافی نیس، دست کم: به بوی غذاتون فکر کنین که شاید حواس بقیه رو پرت کنه؛ به مغزتون فکر کنین که حتی موقع غذاخوردن هم نمیتونه استراحت کنه؛ به پاهایتان فکر کنین که به ورزش احتیاج دارن، و دست آخر کمی هم به فکر شکمتون باشین، چون تا زمانی که مغزتون روی غذاخوردن تمرکز نکنه، شکم نمیتونه غذا رو هضم کنه.

۸. پوشیدن صندل در شهر

فرارسیدن فصل گرما پوشیدن صندل رو واسه خیلی از ما به ضرورت تبدیل می کنه. از خطرات پوشیدن صندل در شهر باخبرید؟ اولین و مهم ترین خطر پوشیدن صندل در شهر، بریدگی، خراش و آسیبای مثل اینه. هرگونه زخم یا خراش کوچیک، خواه گزیدگی حشرات باشه و خواه تاول، به آسونی دچار عفونت می شه و عفونت می تونه به کل بدن انتقال کنه.

۹. نوشیدن شیر بدون چربی

این نوشیدنی به ظاهر همون شیره که فقط چربی نداره، اما این طور نیس. شیر بدون چربی به دید ارزش غذایی قابل مقایسه با شیر عادی نیس. زمانی که چربی شیر رو می گیرن، ویتامین هم با چربی از شیر خارج می شه و جای خود رو به موادی مصنوعی می ده که واسه بدن ضرر دارن. خیلی از تولیدکنندگان با اضافه کردن پودر شیر، این نوشیدنی بدون چربی رو تقویت می کنن. هنوز هیچ دلایل بالینی ای در دست نیس، اما با آزمایش کلسترولِ اکسیده شده روی بدن حیوانات، مشخص شد [در اثر مصرف این نوع شیرها] در دیواره ی داخلی سرخ رگ اونا پلاکای شریانی تشکیل می شه. همونجوریکه میدونیم تشکیل این پلاکا خطر حمله های قلبی رو افزایش می ده.

۱۰. اهمیت ندادن به شکل نشستن

۱۱ عادتی که سلامتی شما رو به خطر می اندازد آموزشی

درست نشستن به معنای برابر بودنِ موقعیت تموم اندام بدنه. آداب نشستن رو رعایت کنین تا از درد کمر، گردن و زانو جلوگیری کنین.

  • ارتفاع صندلی رو طوری تنظیم کنین که زاویه بین ران و ساق پا، زاویه بین ران و ستون فقرات و زاویه بین ساق دست و بازو روی دسته صندلی، ۹۰ درجه باشن؛
  • باسن شما باید کمه کم دوسوم سطح نشیمنگاه صندلی رو پُر کنه. باسن خود رو در انتهای سطح نشیمنگاهِ صندلی بذارین؛
  • پشتی صندلی باید با قسمت بالایی و میانیِ کمرتون در تماس باشه و گودی طبیعی کمرتون رو پر کنه. اگه پشتی صندلی گودی کمرتون رو پر نمی کنه، از بالشتکای کوچیک استفاده کنین؛
  • مفصل شونه ها حتما باید در یک سطح و عضلهای شکم شل باشن؛
  • پاهایتان رو روی هم نیندازید. این کار [جدا از اینکه مضراتی که شمردیم،] مانع گردش خون می شه؛
  • وقتی روی صندلی چرخ دار نشسته اید، اونو آهسته به دور حرکت بدین تا آسیبی به کمرتون وارد نشه؛
  • طوری روی صندلی بشینین که وزنتون رو به باسن منتقل کنین و سرتون رو به جلو و مایل به بالا باشه؛
  • هنگام خستگی، واسه جابه جایی و تغییر وضعیت شتاب نکنین؛ اجازه بدین ماهیچه های بدنتون به وضعیت درست عادت کنن. بدن واسه عادت کردن به شکل درستِ نشستن به زمان احتیاج داره.

۱۱. خوابیدن به پهلو یا روی شکم

شاید با خوابیدن روی شکم یا پهلو، بهتر یا سریع تر خوابتان ببره، اما این حالتا سلامت بدن رو به خطر میندازن. اگه حالت خوابیدنتان رو به موقع اصلاح نکنین، با مشکلات جدی روبرو میشید. وقتی به پهلو یا وضعیت جنینی می خوابید، مانع حرکت آزادانه ی دیافراگم میشید و این عادت مشکلات مختلفی رو به وجود میاره، ازجمله کمردرد و مشکلات ریوی. خوابیدن روی شکم خطرناک تره، چون در این وضعیت به تموم اندامای بدن فشار وارد می شه و در درازمدت دچار آسیب عصبی و مشکلات قلبی میشید.

منبع : Brightside

دسته‌ها: آموزشی